Wzmocnienie floty na czas kumulacji napraw okresowych, a później uruchomienie większej liczby pociągów, w tym również specjalnych rowerowych - to motywy, które skłoniły Koleje Małopolskie do złożenia oferty zakupu używanych EN57AL. Mimo wieku i ograniczeń konstrukcyjnych jednostki tej serii wciąż mogą być atrakcyjnym uzupełnieniem taboru dla przewoźników, którzy mają pomysł na ich wykorzystanie.
Jak pisaliśmy wczoraj, w przetargu województwa zachodniopomorskiego, które sprzedaje sześć zmodernizowanych EZT EN57AL, pojawiła się druga, zaskakująca oferta. Oprócz Polregio, które już wcześniej kupowało od samorządu podobne jednostki, ofertę złożyły bowiem Koleje Małopolskie. Co więcej, ich propozycja jest nieco korzystniejsza finansowo, więc nowym właścicielem pojazdów zostaną zapewne właśnie one.
– Decyzja o złożeniu oferty przez Koleje Małopolskie w przetargu na sprzedaż używanych pojazdów wynika między innymi z przewidywanej kumulacji przeglądów wyższych poziomów (P3-P5) dla części obecnie użytkowanego taboru, która nastąpi w najbliższych latach – wyjaśnia małopolski przewoźnik.
Z odpowiedzi, którą otrzymaliśmy z Działu Marketingu spółki, wynika, że znaczenie miały także plany dalszego zwiększania liczby połączeń. Zmodernizowane EN57 uznano za najlepsze z dostępnych rozwiązań. – Po analizie możliwych opcji pozyskania EZT na ten okres (...) Spółka zdecydowała o złożeniu oferty na zakup EN57AL wystawionych do sprzedaży przez Województwo Zachodniopomorskie – argumentują przedstawiciele KMŁ. Jak dodają, pojazdy te cieszą się dobrą opinią użytkowników i są sprawdzone w eksploatacji.
Ze względu na ich parametry i pojemność przewoźnik zamierza wykorzystać EN57AL do obsługi – między innymi – linii SKA2 Oświęcim – Skawina – Kraków – Sędziszów. Możliwe będzie jednak skierowanie ich także na pozostałe trasy Kolei Małopolskich. KMŁ zamierzają uruchamiać sezonowe połączenia na trasach cieszących się dużym zainteresowaniem rowerzystów, których w Małopolsce nie brakuje. Prawdopodobny nowy właściciel jednostek przypomina, że konfiguracja wnętrza dwóch z sześciu pojazdów umożliwia wygodny przewóz nawet do 30 rowerów.