Największa w krajach bałtyckich spółka kolejowa ,,Lietuvos geležinkeliai“ ubiegły rok zakończyła z rekordowym zyskiem w wysokości 57,2 mln. euro. W tym samym okresie wstępne przychody spółki osiągnęły 505,6 mln. euro, o blisko 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Według dyrektora generalnego Mantasa Bartuški, dzięki efektywności i elastyczności udało się zapewnić wzrost, mimo spadku rynku przewozów w regionie.
Największą część dochodów w grupie ,,Lietuvos geležinkeliai“ wygenerowały przewozy, które od pierwszej połowy ubiegłego roku realizuje spółka ,,LG Cargo“. Przewoźnikowi udało się zdobyć nowych klientów i otworzyć nowe kierunki. W 2019 r. ,,LG Cargo“ przewiozła 55,2 mln. ton ładunków, o 2,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Mimo to spadek nie był bardzo duży. Dla porównania rynek przewozów na Łotwie skurczył się o 16 proc, a w Estonii o 23 proc.
Coraz silniejsze przewozy transgraniczne
W 2019 r. o 3,8 proc. wzrosły przewozy na rynku wewnętrznym, głównie przewozy żywności i materiałów budowlanych. Na rynkach zewnętrznych również zwiększyły się strumienie niektórych towarów. O 38 proc. wzrósł import materiałów budowlanych i biopaliw z Białorusi, o 26 proc. wzrósł eksport produktów ropy naftowej do Ukrainy i Polski. W ubiegłym roku osiągnięto rekordowe, w ciągu ostatniego dziesięciolecia, przewozy zboża. Zapoczątkowano regularny transport kontenerów z Kłajpedy do Kijowa. Po raz pierwszy rozpoczęto dostarczanie koleją przesyłek pocztowych z Chin na Litwę.
Więcej pasażerów na Litwie
Coraz popularniejsza staje się kolej wśród pasażerów. Spółka ,,LG Keleiviams“ (,,LG Pasażerska“) w ubiegłym roku zanotowała rekordowy wynik. Z jej usług skorzystało 5,5 mln. pasażerów, o 6,7 proc. więcej niż w roku 2018. Wzrost zanotowano na wszystkich trasach. Według Bartuški celem spółki jest stworzenie nowej kultury podróżowania. Kolej powinna stać się pierwszym wyborem dla podróżujących.
Najważniejsze inwestycje infrastrukturalne u naszych sąsiadów
Należąca do grupy LG spółka ,,LG Infrastruktura“ w 2018 roku wyremontowała 58 km torów za 24,65 mln. euro, a w roku ubiegłym 82 km za 30,4 mln. euro. W najbliższych 4 latach inwestycje w modernizację infrastruktury będą wynosiły co roku po 40 mln euro. Jednym ze strategicznych kierunków modernizacji jest zapewnienie przepustowości i szybkości w strategicznym korytarzu łączącym Wilno z portem morskim w Kłajpedzie. W 2019 roku zostały zorganizowane dwa międzynarodowe konkursy na budowę drugich torów na odcinkach Livintai-Gaižiūnai i Plungė-Šateikiai w które łącznie zainwestowano 97,8 mln euro. Za najważniejszy ubiegłoroczny projekt należy uznać podpisanie umowy z partnerami Elecnor SA i Instalaciones Inabensa SA na elektryfikację kolei Wilno – Kłajpeda. Wartość tego projektu – 363,1 mln. euro.
Koronawirus na Litwie
Grupa ,,Lietuvos geležinkeliai“ jest największym na Litwie płatnikiem. W 2019 r. spółka z tytułu różnych podatków (bez VAT i akcyzy) zasiliła budżet państwa 97,8 mln. euro. Największym wyzwaniem w roku bieżącym będzie walka z COVID-19. – To szczególna sytuacja. Uważnie obserwujemy zmiany i dołożymy wszelkich wysiłków żeby się dostosować. Na razie cieszymy się, że sytuacja finansowa grupy LG jest mocna – podkreśla Bartuska.
Warto przypomnieć, że we współpracy z PKP Intercity LG uruchomiły w połowie marca specjalny pociąg tranzytowy. Można o nim
przeczytać tutaj.