Rząd litewski zdecydował właśnie o przebudowie struktury narodowych Kolei Litewskich (Lietuvos Gelezinkeliai). Jednolita spółka zostanie podzielona.
Rząd litewski właśnie wydał zgodę na realizację planu opracowanego przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji. Efektem reformy na kolei będzie podział LG na jedną kompanię zajmującą się przewozami pasażerskimi, spółkę cargo oraz zarządcę infrastruktury. Obecnie, podobnie jak np. na Ukrainie, wszystkim zajmuje się jedno LG.
Wszystkie spółki pozostaną w 100% własnością państwa. Minister Rokas Masiulis powiedział, że reorganizacja będzie wzorowana na wzorcach zachodnich, w tym niemieckich. Nieoficjalnie wiemy, że LG dokładnie badały zasady działania także spółek z Grupy PKP i wyciągnęły z tego wnioski.
Jak powiedział Masiulis, reforma nie ma być drastyczna i ma nie wpłynąć na bezpieczeństwo transportowe kraju i transport surowców. Celem reformy ma być „zachowanie większej transparentności wydatków spółek i łatwiejsza ocena ich efektywności”. Rozdzielenie spółek zapowiedziano na 1 września.
Obecnie Koleje Litewskie prowadzą duży projekt związany z
elektryfikacją linii kolejowych w kraju. Z kolei czeska Skoda zakończyła już dostawę 13 piętrowych ezt, które rozpoczęły już ruch na głównych magistralach w kraju.