W Indiach wstrzymano szereg kolejowych połączeń pasażerskich na kluczowych trasach, aby zwolnić przepustowość linii dla dodatkowych pociągów z węglem. Wszystko to w odpowiedzi na zbilżające się rekordowe zapotrzebowanie na energię elektryczną.
Według wyliczeń, Koleje Indyjskie zawieszają 42 połączenia o niskim priorytecie. W ciągu miesiąca daje to 1081 odwołanych pociągów ekspresowych, regionalnych i pocztowych na ważnych korytarzach transportowych, które łączą zagłębia węglowe we wschodniej i południowo-wschodniej części Indii z północną i północno-zachodnią częścią kraju. Większość połączeń ma zostać przywróconych do 24 maja.
Wstrzymanie ruchu pociągów pasażerskich
Przewoźnik South East Central Railway tymczasowo wstrzymał 22 pociągi pocztowe oraz 12 pociągów regionalnych w stanie Chhattisgarh i Orisa, gdzie dominuje wydobycie węgla. Z kolei przewoźnik Northern Railway zawiesił cztery pociągi pocztowe i cztery pociągi regionalne na trasach, które obsługują kluczowe krajowe elektrownie.
Indie borykają się z trudnymi warunkami klimatycznymi. Kwiecień okazał się rekordowo gorącym miesiącem od 1951 roku. Spowodowało to zwiększonym zapotrzebowaniem na energię elektryczną. W porównaniu z kwietniem z 2021 roku – o 50 procent – do poziomu 207,1 GW. Kilka indyjskich stanów, pomimo upałów, musiało narzucić przerwy w dostawie prądu.
Za produkcję aż 70 proc. krajowej energii elektrycznej odpowiadają w Indiach elektrociepłownie, które dziennie zużywają ok. 1,85 mln ton węgla. Według doniesień, znaczna część ze 108 elektrowni węglowych w kraju posiada obecnie zapasy węgla na mniej niż siedem dni. I to w momencie, gdy powinny przygotowywać się na obniżoną wydajność kopalń w nadchodzącym okresie monsunowym. Zmalał także import węgla, który w wielu zakładach łączono z tym wydobywanym w kraju. Wpływ miała na to rosnąca od marca cena surowca, wręcz o ponad 40 proc., w związku z rosyjską napaścią na Ukrainę.
Priorytetem jest węgiel
Ministerstwo Energii w Indiach przekonuje, że „węgla w systemie jest wystarczająco dużo”, by poradzić sobie z 11-proc. wzrostem zapotrzebowania na energię elektryczną, co określiło jako najwyższe od 38 lat. Produkcja węgla wzrosła o 37 proc. z 566 mln ton w latach 2013-14 do 777 mln ton w latach 2021-22. Przedsiębiorstwo węglowe Coal India wysłał w kwietniu średnio 1,64 mln ton surowca dziennie w porównaniu do 1,43 mln ton w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Koleje Indyjskie również zgłaszają obecnie średnie ładunki węgla na poziomie około 1,6 mln ton dziennie, co stanowi wzrost o 20 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Przewoźnik deklaruje przy tym, że „dołoży wszelkich starań, aby przewieźć niezbędny surowiec, aby utrzymać pełną produkcję mocy”. Sprowadza się to do wykorzystywania do granic przepustowości na zatłoczonych korytarzach i nadawanie priorytetu pociągom przewożącym węgiel.
– Są protesty przeciwko odwoływaniu pociągów pasażerskich w różnych stanach, ale nie pozostaje nam nic innego, jak dopilnować, żeby w elektrowniach nie brakowało węgla i nie było blackoutu. Mamy nadzieję, że uda nam się wyjść z tej tymczasowej fazy – powiedział dla Times of India urzędnik Ministerstwa Kolei.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.