Fot. Michał SzymajdaPiętrowy zespół trakcyjny serii DDZ
Koleje Holenderskie poszukują dostawcy nowej, dużej serii pociągów o dużej pojemności do przewozów krajowych w ruchu regionalnym. Część wagonów w składach będzie piętrowa. Właśnie wystosowano zapytanie ofertowe skierowane do producentów chętnych przystąpić do zapowiadanego przetargu.
Nederlandse Spoorwegen zainteresowane są zakupem zestawów o długości od 150 do 160 metrów, które można będzie ze sobą łączyć. Holendrzy przedstawili swoje wstępne oczekiwania techniczne i czekają na propozycje producentów.
Wiadomo na razie, że sześciowagonowe ezt mają być zdolne do operowania z prędkością 160 km/h. Holendrzy precyzują jedynie zapotrzebowanie na liczbę miejsc siedzących we wszystkich składach. Dane te pozwalają przypuszczać, że NS chciałyby kupić w ramach zamówienia podstawowego około 40 ezt dużej pojemności, z możliwością rozszerzenia zamówienia o ok. 60 zestawów. Dostawy miałyby trwać do 2036 roku. Holendrzy, w ramach zamówienia, chcieliby kupić też pewną liczbę pojazdów do ruchu międzynarodowego, z myślą o połączeniach do Belgii, z możliwością zasilania ich napięciem 3 kV prądu stałego, czyli takiego jak w Polsce. W Holandii, poza szybką linią z Amsterdamu do Brukseli, pociągi poruszają się pod 1,5kV DC. Pojazdy będą oczywiście posiadały ETCS.
Wagony sterownicze będą jednopoziomowe, a pozostałe – piętrowe. Te pierwsze będą przygotowane do przyjęcia na pokład tych wszystkich, którym mogą przeszkadzać schody w wagonach dwupokładowych, a więc osób niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi w wózkach, rowerzystów i osób z większym bagażem. Znajdzie się tu również toaleta dla niepełnosprawnych.
– Przetarg chcemy przygotować dokładnie, wiemy bowiem, że od teraz do dostawy pierwszych pojazdów upłynie około 7 lat. Swoje potrzeby dokładnie sprecyzujemy po przedstawieniu nam możliwości rynku i skonfrontowania ich z naszymi oczekiwaniami – powiedział prezes NS Roel Okhuijsen. Dodał, że potrzeba zakupów wynika z rosnącego udziału kolei w przewozach na terenie kraju, choć oczywiście także w Holandii, ze względu na epidemię koronawirusa, obecnie i pociągów i pasażerów jest znacznie mniej. Umowa z dostawcami nowych piętrowych ezt ma zostać podpisana w końcu 2022 roku.
Nowe zestawy mają zastąpić flotę pięćdziesięciu piętrowych pociągów DDZ wyprodukowanych w latach 1992 – 1994 i 1997 – 1998 przez zakłady Talbota z Akwizgranu, później przejętego przez Bombardiera. Część z pojazdów została z sukcesem przebudowana na pociągi Intercity, zyskując zupełnie nowe, komfortowe, designerskie wnętrze.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.