Renfe przyznały kontrakt na 40 szybkich dwunapięciowych głowic napędowych dla rodzimego producenta Talgo. Posłużą do powiększenia siatki połączeń AVE na liniach wysokich prędkości.
Renfe kupią na pewno 26 głowic zdolnych poruszać się z prędkością 330 km/h, a zakup kolejnych 14 zastrzegło sobie w ramach prawa opcji. W ramach zamówienia znajduje się także serwis pojazdów. Jeśli dojdzie do realizacji całego kontraktu wraz z prawem opcji, będzie on wart 281,5 mln euro. Akcje producenta urosły po informacji o zamówieniu o ponad 4%.
26 lokomotyw posłuży do zestawienia 13 składów z wagonami Talgo w nową serię 107. Głowice znajdą się na początku i na końcu składu pociągu. Ich siła pociągowa pozwoli kursować pociągom AVE z prędkością 330 km/h. Głowice będą łączone z krótkimi wagonami ze wspólnym, jednoosiowym wózkiem, również wyprodukowanymi przez Talgo, o zmiennym rozstawie kół. Te wagony znajdują się już w taborze Renfe, ale przejdą konieczne zmiany konstrukcyjne i odświeżenie wnętrza.
Również elektrowozy będą posiadały system zmiany rozstawu kół. Potrzeba posiadania pojazdów o dwóch rozstawach wynika z różnic szerokości torów na sieci kolei dużych prędkości (1435 mm) oraz sieci konwencjonalnej (1668 mm) w Hiszpanii. Renfe zaś chce uruchamiać pociągi w relacjach po liniach KDP i po liniach konwencjonalnych.
W Kolejach Hiszpańskich trwają olbrzymie inwestycje taborowe zapowiedziane w 2019 roku. Suma już rozstrzygniętych i ogłoszony przetargów przekracza 3,5 mld euro. Rozstrzygnięto już, na korzyść CAF, konkurs ofert na dostawę 37 pociągów dla linii o rozstawie torów 1000 mm (część z nich to pociągi turystyczne), olbrzymi kontrakt na budowę 211 zespołów trakcyjnych
trafił w ręce Alstomu i Stadlera. Renfe wkrótce zamierza rozstrzygnąć konkurs ofert na 72 hybrydowe zespoły trakcyjne (z możliwością wyklucza zastosowania wodoru).