W styczniu 2022 roku hiszpańska gazeta El Comercio ujawniła fatalny błąd Kolei Hiszpańskich. Renfe zamówiło kilkadziesiąt pojazdów, które nie mogłyby wyjechać na linie, dla których je przeznaczono.
37 pociągów podmiejskich zostało zamówionych przez Renfe w 2020 roku. Mają one zastąpić starzejącą się flotę pojazdów elektrycznych dla sieci kolejowej o rozstawie szyn 1000 mm. Problem dotyczy linii kolejowych w dwóch regionach, Asturii i Kantabrii, dla których przeznaczono 31 elektrycznych pojazdów (5 ma mieć dodatkowo silnik spalinowy).
Co poszło nie tak?
Zdaniem dziennikarzy odpowiedzialność za pomyłkę jest złożona. Po udzieleniu kontraktu, w efekcie przetargu, CAF (producent pojazdów) otrzymał od Renfe (przewoźnik) dokładne dane, konieczne do zwymiarowania i produkcji pojazdów. Renfe twierdzi, że dostarczyło pomiary w oparciu o specyfikacje infrastruktury dostarczone przez Adif – który jest odpowiednikiem polskiego PKP PLK.
Co istotne – w 2021 roku CAF ostrzegał Renfe, że dane mogą nie być poprawne. Producent zdawał sobie sprawę, że budowane w XIX wieku górskie linie Kantabrii mają rozmaite standardy skrajni. Mimo to Renfe trwało w błędzie.
Złość i zwolnienia
Według hiszpańskiej gazety regionalnej El Diario Montañés prezydent regionu Kantabria Miguel Ángel Revilla nazwał pomyłkę kolejarzy „niewymownym partactwem” i zażądał dymisji na kolei. Minister transportu Hiszpanii Raquel Sanchez powiedziała, że dopiero niedawno została poinformowana o problemie. Prowadzony jest audyt w Renfe oraz Adif. Hiszpański sekretarz generalny ds. infrastruktury, Xavier Flores, przyznał, że został poinformowany o problemie kilka miesięcy temu. Do tej pory z pracą pożegnały się dwie osoby - dyrektor taboru w Renfe i szef ds. kontroli i technologii u zarządcy infrastruktury – Adif. Adif ma ponadto przeprowadzić szeroko zakrojoną inwentaryzację swojej infrastruktury, z naciskiem na tunele.
Szczęście w nieszczęściu, że produkcja pojazdów jeszcze się nie rozpoczęła. Niestety – konieczność wykonania drugiego projektu oznacza, że zamiast w 2024 roku, nowe pociągi zaczną kursować na północy Hiszpanii (we wspomnianej Kantabrii i w Austrurii) dopiero w 2026 roku. 37 zespołów trakcyjnych kosztowało Renfe 258 milionów euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.