Fiński państwowy operator kolejowy VR ogłosił, że Stadler będzie preferowanym dostawcą 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Szacowana wartość zamówienia to 250 mln euro.
Przetarg został rozpisany w 2019 roku, trwał aż do teraz. Zamówienie ramowe opiewa na dostawę aż 70 pojazdów, zamówienie podstawowe to 20 zespołów trakcyjnych. Stadler miałby się zajmować także bieżącym utrzymaniem pociągów, dostarczyć części zamienne i przeprowadzić szkolenia z obsługi pojazdów. Umowa zostanie podpisana po zakończeniu okresu odwoławczego. Nie jest wykluczone, że pojazdy będą produkowane w Polsce. To w naszym kraju, po wygaszeniu zakładu w Mińsku, znajdzie się centrum kompetencyjne dla budowy szerokotorowych Flirtów (sieć kolejowa w Finlandii ma 1524 mm.
VR chce kupić dużą serię pojazdów dzięki którym zastąpi stare elektryczne jednostki Sm2 kursujące w ramach kolei aglomeracyjnej Helsinek. Nowe zespoły trakcyjne miałyby wejść do służby w 2024 roku. Cała flota Sm2 ma jeździć maksymalnie do 2026 roku. Część z dwuczłonowych Sm2 ma zostać jednak zmodernizowana i wpłynąć na rozwój siatki połączeń do miast Naantali, Loimaa i Salo.
Warto podkreślić, że Stadler wygrał również kontrakt na dostawę nowych lokomotyw spalinowych z opcją do 100 dodatkowych lokomotyw. Pierwsze pięć lokomotyw ma wejść do eksploatacji w 2023 roku, a pozostałe będą dostarczane do końca 2025 r. Pierwsza z lokomotyw jest na testach w Finlandii od lutego 2022. Pojazdy, oznaczone jako Dr19, mają dwa silniki spalinowe CAT i elektryczne silniki trakcyjne. Kabina zlokalizowana jest po środku pojazdu. Będą mogły jeździć w trakcji potrójnej prowadząc ciężkie składy towarowe i prowadzić manewry na stacjach.