Koleje Fińskie (VR Group) najpóźniej do końca roku 2022 zakończą przewozy przez granicę i współpracę z Kolejami Rosyjskimi (RZD). Finowie zamierzają też zlikwidować lub sprzedać wszystkie spółki zależne i powiązane działające na wschodzie.
26 marca Koleje Fińskie – po raz pierwszy – podjęły decyzję o zwieszeniu ruchu towarowego z Rosją. Po trzech dniach przewoźnik przywrócił jednak wszystkie połączenia ze wschodnim sąsiadem tłumacząc, że decyzja o ich zawieszeniu wynikała z błędnej interpretacji przepisów.
Przewozy tylko do końca rokuPo tym zamieszaniu
6 kwietnia VR Group zdecydowała, że ruch towarowy zostanie całkowicie wstrzymany, ale będzie to kontrolowany i trwający zapewne kilka miesięcy proces. Teraz dowiedzieliśmy się nieco więcej o planowanych zmianach oraz poznaliśmy ich harmonogram.
Od 3 maja fińscy kolejarze rozpoczęli wygaszanie obecnych kontraktów. Jeśli klienci będą tego potrzebowali realizowane umowy mogą pozostać w mocy, ale nie dłużej niż do końca roku. – Szacujemy, że ruch zostanie zredukowany do ok. 1/3 dotychczasowego poziomy do końca lata. Część klientów chce kontynuować przewozy do końca roku, ale ciągle prowadzimy rozmowy o zatrzymaniu ruchu wcześniej. Niezależnie od tego przewozy towarowe realizowane przez VR na rzecz podmiotów rosyjskich zakończą się najpóźniej do końca roku – mówi Topi Simola z VR Group.
Koleje Fińskie podkreślają, że przy braku sankcji zatrzymanie przewozów z dnia na dzień może nastąpić tylko za zgodą obu stron. Zapewniają przy tym, że żadne nowe umowy z RZD nie będą zawierane, a wszystkie obecne trwają do końca roku.
Sprzedaż „rosyjskich” spółekVR Group poinformowało także o rozpoczęciu rozmów o likwidacji spółek ContainerTrans Scandinavia (CTS) i Freight One Scandinavia (FOS) oraz o sprzedaży swojej rosyjskiej spółki zależnej Finnlog.
CTS to spółka zajmująca się spedycją i przewozami intermodalnymi pomiędzy Finlandią i Rosją oraz innymi państwami z obszaru byłego ZSRR i dalszej Azji. VR Group posiada w niej 50% udziałów, zaś druga połowa jest w rękach rosyjskiego JSC TransContainer. FOS specjalizuje się w przewozach ładunków masowych pomiędzy Rosją a Finlandią – w tym przypadku Finowie oraz rosyjska JSC Freight One posiadają również po połowie udziałów.
Finnlog to podmiot zajmujący się leasingiem wagonów do przewozów węgla wykorzystywanych na trasach między Rosją a Finlandią.
Już wcześniej bo w 2021 VR Group sprzedała Transpoint International – spółkę zajmującą się przewozami drogowymi między oboma państwami.
Wpływ na finansePodjęte przez Koleje Fińskie decyzje mają znaczących wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Na koniec roku 2021 ok. 11% przychodów ze sprzedaży były generowane przez działalność powiązaną ze wschodem – to ok. 90 mln euro. W tym samym czasie ok. 3% aktywów VR Group było związanych z Rosją – ich wartość to ok. 55 mln euro.
Spółka obecnie zmaga się więc nie tylko z problemami wywołanymi rosyjską agresją na Ukrainę, ale też ciągle wychodzi z kryzysu wywołanego przez COVID. W poprzednim roku VR Group zanotowała stratę. Pierwszy kwartał tego roku przyniósł wzrost liczby pasażerów i przewozów ładunków, ale w przypadku tych ostatnich rynek krajowy w tym roku na pewno nie uzupełni strat poniesionych przez wstrzymanie przewozów do Rosji.
Wcześniej
wstrzymany został także ruch pasażerski pomiędzy Helsinkami a Petersburgiem.