Duńskie Koleje Państwowe (DSB) zamówią u hiszpańskiego producenta pojazdów kolejowych Talgo kolejnych 8 zestawów wagonów do obsługi połączeń międzynarodowych z Niemcami.
Zamówienie na osiem zestawów wagonów Talgo 230, które będą ciągnięte lub pchane przez lokomotywy wielosystemowe Siemens Vectron, zostało zatwierdzone przez duński rząd. To rozszerzenie zamówienia z 2020 roku, które opiewało na pierwsze osiem takich zestawów. Zestawy będą poruszać się z prędkością do 200 km/h, chociaż konstrukcyjnie są przygotowane do nieco szybszej jazdy: 230 km/h.
Zestawy od Talgo większe i dłuższeŁącznie kontrakt wart jest około 500 milionów euro i opiewa także na wieloletnie utrzymanie i dostawę części zamiennych do wagonów środkowych i sterowniczych. W międzyczasie DSB zdecydowały się na wydłużenie wszystkich zamówionych zestawów tak, aby mogły zabrać na pokład 493, a nie 442 pasażerów. Zestawy będą więc nie ośmio-, ale dziewięciowagonowe.
DSB decyduje się na dodatkowe zamówienie pomimo rocznego opóźnienia w dostawie pierwszej partii ośmiu zestawów. Umowa zawarta z CAF w 2020 roku zakładała, że wagony wejdą do służby od połowy 2023 roku. Tak się nie stanie i Koleje Duńskie zmuszone były wypożyczyć wagony z DB. Od 17 czerwca między Kopenhagą i Hamburgiem poprowadzą je lokomotywy Siemens Vectron, które są już w taborze DSB. Tym samym w końcu miasta połączą pociągi prowadzone trakcją elektryczną,
o czym piszemy tutaj. W oczekiwaniu na podwodny tunelZamówienie większej liczby wagonów jest odpowiedzią na rosnącą skokowo popularność pociągów między Kopenhagą a Niemcami. Perspektywa ukończenia podwodnego, 17,6-kilometrowego tunelu kolejowo-drogowego między Puttgarden (Niemcy) a Rødby (Dania) nie jest już bardzo odległa (otwarcie zaplanowano na 2019) i przyczyni się do dalszego, skokowego zainteresowania pociągami. Czas przejazdu pomiędzy Kopenhagą a Hamburgiem skróci się bowiem wówczas z 5 godzin do nieco ponad 3. Jak podaje wikipedia, "po ukończeniu będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie, najdłuższy tunel drogowy pod wodą na świecie, najgłębszy tunel drogowo-kolejowy na świecie oraz drugi najgłębiej zakopany tunel betonowy na świecie".