Duński przewoźnik - Koleje Duńskie DSB zaprezentowały swoje plany dotyczące zakupu nowych pociągów. Ministerstwo Transportu przewiduje, że w ciągu kolejnych 15 lat na inwestycje taborowe zostanie wydane do 3 mld euro.
Z raportu, który przewiduje kilka możliwych rozwiązań jeśli chodzi o strategię taborową, wynika, że DSB będzie potrzebować od 2,7 do 3 mld euro na zakup 275 nowych pociągów. Inwestycje zostaną rozłożone najprawdopodobniej na okres do 2030 roku.
DSB musi zakupić przede wszystkim elektryczne zespoły trakcyjne, co jest związane z prowadzonym w Danii wzmożonym procesem elektryfikacji tamtejszych linii kolejowych. Elektryfikacja jest finansowana w ramach nowego modelu finansowania, który jest oparty na opodatkowaniu wydobycia ropy naftowej na Morzu Północnym.
Raport w sprawie zakupów taborowych DSB zawiera sporo wytycznych co do ogłaszania przetargów na dostawę pociągów. Jak powiedział dyrektor ds. operacyjnych w DSB Anders Egehus, kolejarze nie chcą powtórki z przeszłości, kiedy to dostawa pociągów IC4 opóźniła się łącznie o osiem lat. Z raportu wynika, że zakupiony w kolejnych latach tabor kolejowy ma być oparty na sprawdzonych produktach, a przez przetargiem ma zostać przeprowadzony proces wstępnej kwalifikacji zainteresowanych zamówieniem.
Nowe pociągi pozwolą na realizację jednego ważnego celu kolejarzy. Dzięki nowym zakupom DSB do roku 2030 zredukuje różne typy pociągów do tylko dwóch lub trzech typów taboru kolejowego, a to przyniesie spore oszczędności w utrzymaniu pociągów.