Kilka dni temu Koleje Duńskie (DSB) otrzymały pierwszy zestaw wagonów wyprodukowany przez hiszpańskiego producenta Talgo. Dostawa oznacza zupełnie nowy standard podróży na trasie z Kopenhagi do Niemiec.
DSB otrzymało pierwszy nowy zestaw wagonów do połączeń EC zaledwie parę dni temu. Wagony są kompletne i gotowe do jazd próbnych, których efektem ma być otrzymanie homologacji na Danię i Niemcy.
– Dostawa wagonów Talgo oznacza, że pociągi EuroCity z Kopenhagi i miasta Aarhus do Hamburga będą zestawiane z zupełnie nowego, bardzo nowoczesnego taboru – napisały Koleje Duńskie. DSB oczekuje, że testy homologacyjne i wydanie zezwoleń na jazdy liniowe potrwają krótko i pojazdy wejdą do ruchu z pasażerami jesienią 2024 r. Pewniejszy termin to jednak nowy rozkład jazdy 2024/2025, który wejdzie w życie 8 grudnia 2024.
Wielka elektryfikacja w DaniiOd około 10 lat postępowała w kraju elektryfikacja wszystkich ważniejszych kolejowych szlaków. Z nowym taborem można konsumować te zmiany.
– Odbiór pierwszych wagonów to kamień milowy w największej w historii transformacji taboru kolejowego DSB. Starzejące się składy, napędzane głównie silnikiem Diesla, zostaną zastąpione nowoczesnymi pociągami elektrycznymi bardziej przyjaznymi dla klimatu – piszą Duńczycy. Na linii z Kopenhagi do Hamburga poważne zmiany już nastąpiły, bowiem
od czerwca 2023 roku pociągi prowadzą tu elektryczne wielosystemowe Vectrony (dotąd jeździły tu spalinowe duńskie zespoły trakcyjne, których część została sprzedana Kolejom Węgierskim). Na razie prowadzą one jednak stare wagony DB. Docelowo „na hak” wezmą jednak nowe wagony Talgo. DSB w 2018 roku zamówiło 42 lokomotywy Vectron.
DSB chciało mieć takie wagony, jak NiemcyWagony Talgo zostały zamówione w lutym 2020 roku, a trzy lata później zwiększono zamówienie do łącznie 16 zestawów, z których każdy będzie liczył 16 krótkich wagonów (długość jednego stanowi zaledwie połową wagonu serii Z) Ostatni z nich (lub pierwszy, w zależności od położenia elektrowozu), będzie wagonem sterowniczym. Osiem pierwszych zestawów z zamówienia z roku 2020 ma być dostarczonych w 2024 r., kolejne zaś w latach 2026 – 2027.
Duńczycy liczą na to, że ich wagony Talgo uda się homologować w Niemczech stosunkowo szybko, ponieważ niemal identyczne zestawy zamówione zostały przez Koleje Niemieckie (DB).
– Było dla nas ważne by kupić takie pojazdy, które są dostarczane również innym dużym operatorom, aby zminimalizować potrzebę dostosowań. DSB, możemy już korzystać z doświadczeń Talgo na rynku niemieckim – powiedział Flemming Jensen, prezes Kolei Duńskich. Warto dodać, że po zakończeniu budowy tunelu na dnie Bałtyku w 2030 roku czas przejazdu między Hamburgiem a Kopenhagą skróci się radykalnie, z ponad 5 godzin do 3.
To nie koniec wielkich zakupów DuńczykówW grze są kolejne dostawy zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń IC wewnątrz Danii. Aż 100 szybkich ezetów dostarczy Alstom. Pierwsze pojazdy mają być gotowe w 2025 roku, a zaczną kursowanie dwa lata później.
Piszemy o nich tutaj.