Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

W sejmie znów burza o Impulsy Newagu [relacja]

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
W sejmie znów burza o Impulsy Newagu [relacja]
fot. KD
Burzliwy przebieg – nie po raz pierwszy miała sejmowa dyskusja na temat problemów z pociągami Impuls. Choć afera musi zostać wyjaśniona przez sąd, widać było, że przewoźnicy kolejowi traktują ją bardzo poważnie i domagają się wyjaśnień. 

We wtorek 27 lutego w sejmie odbyło się drugie już posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Walki Wykluczeniem Transportowym w sprawie "Niejasności wokół problemów z pojazdami Impuls". Posiedzenie rozpoczęło się od prezentacji dr hab. inż. Marka Pawlika z Instytutu Kolejnictwa, który przedstawił stan cyberbezpieczeństwa na kolei, przede wszystkim od strony prawnej. Jak podkreślał, każda zmiana w taborze, także w warstwie cyfrowej, musi zostać oceniona pod kątem bezpieczeństwa. Przyznał, że w w normach wyraźnie zostało określone, kto jest za to odpowiedziany.

Co istotne, w ocenie wicedyrektora Instytutu Kolejnictwa nie ma narzędzi gwarantujących, że w oprogramowaniu pociągu nie zostaną wprowadzone zmiany, choć możliwe jest tworzenie narzędzi, które weryfikują czy zmiana miała miejsce, czy nie. – Dziś zamawiając tabor, możemy zabezpieczyć go w ten sposób, żeby było jasne, w którym momencie zmieniono oprogramowanie i kto to wykonał. Ale takich zabezpieczeń nie posiada żaden tabor wcześniej zamawiany – podsumował, podkreślając, że dotyczy to nie tylko Polski, ale całego świata. Jak dodał prof. Pawlik, zmiany technologiczne w świecie cyfrowym następują co 5-7 lat, a w taborze podstawowym czasem eksploatacji jest 30 lat. Dlatego przewoźnicy muszą monitorować zmiany w zakresie zagrożeń – podkreślił.
Wiceprezes Newagu Józef Michalik podkreślał, że wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa kolei to wciąż melodia przyszłości. – Dzisiaj nie ma gotowych norm unijnych, a Ministerstwo Cyfryzacji wciąż nie wprowadziło krajowego systemu cyberbezpieczeństwa – mówił, wskazując, że wdrożenie zabezpieczeń nie tylko u producentów taboru, ale u ich dostawców to proces wieloletni. Podkreślił, że Newag opublikował Białą Księgę z sugestiami działań, które można wykonać już teraz, zauważając jednocześnie, że zarządzanie zmianą jest bardzo drogie na kolei, w związku z tym automatycznie pojawia się kwestia tego, kto zapłaci za wdrożenie nowych rozwiązań.

Piotr Wakuła, dyrektor Biura Eksploatacyjno-Technicznego Kolei Mazowieckich podkreślał z kolei, że pociągi Impuls eksploatowane przez spółkę zostały zamówione w wyniku przetargu opracowanego w 2013 roku, kiedy o cyberbezpieczeństwie na kolei nie mówił nikt. Jego zdaniem trudno w takiej sytuacji zrzucać całą odpowiedzialność za tę sferę wyłącznie na przewoźników.

Przewoźnicy żądają wyjaśnień

W dalszej części dyskusja skierowana została na problemy w eksploatacji pociągów Impuls. Widać było, jak ważne jest wyjaśnienie tej sprawy dla przewoźników, którzy licznie stawili się na sali. Jednym z dyskusji były zmiany w oprogramowaniu, wprowadzane przez producenta pociągów –również zdalnie i po okresie gwarancji. – Każda zmiana jest inicjonowana przez ECM (podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo) – zapewniał wiceprezes Michalik dodając, że o szczegółach zmian w oprogramowaniu Impulsów nie powie ze względu na trwające śledztwo.
Przewoźnicy jednoznacznie zaprzeczyli jednak tej tezie. Piotr Wakuła z Kolei Mazowieckich podkreślał, że oprogramowanie pociągów Impuls ma inną datę, niż data dostawy pojazdu, o czym nikt nie powiadomił przewoźnika. Zmiany w oprogramowaniu bez informowania przewoźnika potwierdził również dyrektor zarządzający Polregio Wiesław Szafrański i wiceprezes Kolei Dolnośląskich Wojciech Zdanowski. 

Przedstawiciele Dragon Sector dodawali, że niektóre zmiany w oprogramowaniu zostały ujawnione dopiero przez nich. Zapytany wprost przez przewodniczącą Paulinę Matysiak wiceprezes Newagu Józef Michalik powiedział, że producent nie ma zdalnego dostępu do oprogramowania pojazdów. To stwierdzenie również wywołało jednak protesty przewoźników.

200 tys. zł za diagnozę Impulsów KD

Operatorzy kilkukrotnie zwracali uwagę, że zarówno oni, jak i ich pasażerowie są najbardziej poszkodowani w tej sytuacji. – Nasze Impulsy były wyłączone z ruchu przez kilka miesięcy, co naraziło naszych pasażerów na tłok w pociągach, a spółkę na straty wizerunkowe i finansowe – podkreślał wiceprezes KD Wojciech Zdanowski. – Nie zgadzamy się z zarzutami, że źle utrzymujemy nasze pojazdy – dodawali przedstawiciele Polregio. – Do wyboru wykonawcy utrzymania zobowiązuje nas prawo zamówień publicznych. Mamy go nie przestrzegać? – pytał retorycznie Piotr Wakuła z Kolei Mazowieckich, dodając, że przecież pociągi nie mogą zostać odstawione, jeśli producent nie wystartuje w takim przetargu.
 
– W czerwcu 2022 roku spółka Newag złożyła ofertę dotyczącą dokonania diagnozy przyczyn, dla których kolejne pojazdy Impuls są unieruchamiane. Zapłaciliśmy żądaną przez Newag kwotę za diagnozę, po czym pojazdy te w niemal cudowny sposób zostały uruchomione. Do dnia dzisiejszego, mimo wielokrotnych monitów, nie otrzymaliśmy jednak samej diagnozy, która była przedmiotem oferty – podkreślał. 
W odpowiedzi prezes Newagu Zbigniew Konieczek podkreślił, że dokumenty te zostały przekazane prokuraturze. – Ale oferta miała dotyczyć diagnozy, a nie uruchomienia. Do dziś uchylacie się od zrealizowania tego zlecenia - ripostował adw. Eulenfeld dodając, że były na to prawie dwa lata, a zasłanianie się dopiero rozpoczętym śledztwem jest "słabe". Józef Michalik z Newagu odpierał zarzuty, twierdząc, że zarówno oferta, jak i faktura wcale nie dotyczyły diagnozy. Ujawniono, że usługa ta kosztowała Koleje Dolnośląskie dwieście tysięcy złotych. 

Sprawa wciąż budzi ogromne emocje

Dyskusja wielokrotnie wchodziła na bardzo emocjonalny poziom – szczególnie w ostrych wymianach zdań pomiędzy Katarzyną Szwarc, przewodnicząca Rady Nadzorczej Newagu a posłem Januszem Cieszyńskim z PiS czy przewodniczącą zespołu Pauliną Matysiak (Razem) a prezesem Newagu Zbigniewem Konieczkiem. – To wasze pociągi, i żadne inne, wyłączają się 21 grudnia, by cudownie ruszyć 1 stycznia. Dlatego tu jesteśmy – przerwała posłanka Matysiak, gdy prezes Newagu zaczął pokazywać na prezentacji wykolejony skład 222M z uchodźcami i cytować wywiady wiceministra Piotra Malepszaka. 

Janusz Cieszyński atakował z kolei Katarzynę Szwarc, zauważając, że pełni ona funkcje nadzorcze w spółce, ale wypowiada się w jej imieniu jako radca prawny. Prawniczka z kolei odparowała, że obniżenie wartości spółki mogło być na rękę poprzedniemu rządowi, który chciał ją wykupić, gdy Cieszyński był wiceministrem cyfryzacji. 

Rola państwa w całej aferze – a właściwie całkowity brak interwencji w tej sprawie jest zresztą wciąż na marginesie całej dyskusji. Zapytany o to, czemu śledztwa prokuratorskie rozpoczęły się dopiero w grudniu 2023 roku, gdy sprawa stała się głośna medialnie, Janusz Cieszyński zapewniał, że wielokrotnie rozmawiał z ministrem koordynatorem służb specjalnych (wówczas Mariuszem Kamińskim) o konieczności wyjaśniania tej sprawy. – Otrzymywałem za każdym razem informację, że w sprawie prowadzone są czynności przez odpowiednie organy – stwierdził były wiceminister.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowe przejście nad E65 w Ciechanowie

Infrastruktura

Nowe przejście nad E65 w Ciechanowie

inf. pras PKP PLK 28 lutego 2024

Cargounit zamawia do 100 lokomotyw Siemensa

Biznes

Cargounit zamawia do 100 lokomotyw Siemensa

inf. pras. Cargounit 28 lutego 2024

Zobacz również:

Pomorze Zachodnie dorzuciło Newagowi za ostatnie hybrydowe Impulsy

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie dorzuciło Newagowi za ostatnie hybrydowe Impulsy

Michał Szymajda 26 lutego 2024

Oświadczenie Newag

Prawo i polityka

Oświadczenie Newag

mat. partnera 14 lutego 2024

Pozostałe z wątku:

Nowe przejście nad E65 w Ciechanowie

Infrastruktura

Nowe przejście nad E65 w Ciechanowie

inf. pras PKP PLK 28 lutego 2024

Cargounit zamawia do 100 lokomotyw Siemensa

Biznes

Cargounit zamawia do 100 lokomotyw Siemensa

inf. pras. Cargounit 28 lutego 2024

Zobacz również:

Pomorze Zachodnie dorzuciło Newagowi za ostatnie hybrydowe Impulsy

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie dorzuciło Newagowi za ostatnie hybrydowe Impulsy

Michał Szymajda 26 lutego 2024

Oświadczenie Newag

Prawo i polityka

Oświadczenie Newag

mat. partnera 14 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5