Na trzeci przetarg na zakup spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych w Kolejach Dolnośląskich jeszcze poczekamy. Spółka chce najpierw przedyskutować kwestie techniczne z potencjalnymi producentami taboru.
Ogłoszenie o chęci przeprowadzenia dialogu technicznego jest dość zaskakujące, ponieważ spółka wcześniej przeprowadziła dwie próby zakupu pojazdów, zna więc realia rynkowe. Obie zakończyły się niepowodzeniem, przy czym jako przyczynę odrzucenia oferty Newagu podano zbyt wysokie koszty zakupu pojazdów. Przy drugim przetargu zmieniono jego warunki, próbując doprowadzić do obniżenia ceny, ale było to działanie kontrskuteczne:
Newag zaproponował cenę wyższą, a spółka ponownie tej oferty nie przyjęła.– Dwa ostatnie przetargi ogłoszone przez poprzedni zarząd zakończyły się niepowodzeniem. Ceny ofert znacznie przekroczyły kwoty, jakie zamierzaliśmy przeznaczyć na realizację zamówienia. W przypadku pojazdów spalinowych ceny jednostkowe okazały się niemal dwukrotnie większe, niż przy zamówieniach wcześniej realizowanych przez spółkę. Zasadniczym celem przeprowadzenia dialogu technicznego jest dostosowanie wielkości zamówienia do potrzeb przewozowych spółki i organizatora transportu publicznego, a także do ich możliwości finansowych. Chcemy w transparentnej formule poznać czynniki, wpływające na kształtowanie ceny zakupu pojazdów, aby móc w pełni kompetentny sposób przygotować zamówienie publiczne na ich zakup – wyjaśnia Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.
Jak czytamy w opisie postępowania: Celem dialogu technicznego jest doradztwo i uzyskanie informacji niezbędnych do przygotowania specyfikacji warunków zamówienia, w celu wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Istotnym oczekiwaniem Kolei Dolnośląskich będzie „przedstawienie procentowych składników obrazujących kształt ceny dla jednego przykładowego elektrycznego i spalinowego zespołu trakcyjnego”. Zgłoszenia do dialogu technicznego można składać do 12 czerwca, ma się on zakończyć 28 czerwca. Zaproszeni są wszyscy producenci taboru kolejowego