Koleje Dolnośląskie dzierżawią kolejny pojazd. Tym razem przewoźnik wypożyczył od Arrivy spalinowy zespół trakcyjny SA134-001. Wcześniej KD zamieniły się pociągami z SKM Trójmiasto.
Od marca bieżącego roku na dolnośląskich szlakach można spotkać spalinowy zespół trakcyjny w barwach Arrivy. SA134-001 został wypożyczony przez Koleje Dolnośląskie i realizuje rozkładowe kursy w województwie dolnośląskim. Powodem dzierżawy jest zapewnienie odpowiedniej ilości taboru do świadczenia przewozów pasażerskich na Dolnym Śląsku.
W oczekiwaniu na nowy tabor
– Powodem dzierżawy jest konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby taboru do obsługi oferty przewozowej. Nie można przy tym zapomnieć o wiodącej roli KD w rozwoju siatki połączeń w regionie i uruchamianiu nowych pociągów, które skutkują zwiększaniem zapotrzebowania na tabor. Co do zasady, podstawą do zapewnienia należytej liczby taboru są zakontraktowane dostawy
fabrycznie nowych bimodalnych i
elektrycznych zespołów trakcyjnych, jednak do czasu zakończenia ich dostaw, identyfikuje się konieczność tymczasowego wzmocnienia posiadanych zasobów przez tabor udostępniony przez podmioty zewnętrzne – przekazał nam rzecznik przewoźnika, Bartłomiej Rodak.
Dzierżawa wzajemna z SKM
Rodak dodał, że poza SA134-001, Koleje Dolnośląskie dzierżawią także elektryczny zespół trakcyjny EN57AKM-1718 od SKM z Trójmiasta.
Jego wypożyczenie jest realizowane na zasadzie dzierżawy wzajemnej, ponieważ w zamian za EN57 na Pomorze pojechał spalinowy zespół trakcyjny SA134-023. Można więc domniemywać, iż dzierżawiona od Arrivy jednostka o numerze 001, zastępuje pojazd, który służy aktualnie w barwach SKM w Trójmieście. Co ciekawe pojazd oznaczony numerem 001 był już wcześniej dzierżawiony przez różnych przewoźników,
w tym właśnie Koleje Dolnośląskie, jak i Koleje Wielkopolskie.W całej wymianie z SKM pewne zdziwienie budził fakt, iż nad morze pojechał spalinowy zespół trakcyjny, a więc pojazd będący swego rodzaju towarem deficytowym, szczególnie na Dolnym Śląsku. Region, który rewitalizuje linie kolejowe o znaczeniu lokalnym, będzie w najbliższych miesiącach potrzebował coraz większej ilości pojazdów spalinowych. Nawet jeśli uda się wyremontować
odstawione w Legnicy SA109, to potrzeby nadal będą znaczne. Jak ten fakt komentuje Bartłomiej Rodak?
Rynek pojazdów do dzierżawy jest w Polsce bardzo niewielki
Rzecznik przypomina, iż rynek pojazdów używanych, które mogą zostać wydzierżawione jest w Polsce bardzo niewielki, a dotyczy to zarówno pociągów spalinowych jak i elektrycznych, w tym także elektrycznych zespołów trakcyjnych z serii EN57.
– Z uwagi na liczne przeglądy, kluczowym dla zapewnienia obsługi oferty przewozowej było i jest zabezpieczenie dodatkowego elektrycznego zespołu trakcyjnego. Wobec faktu, że na etapie zawarcia z PKP SKM umowy, jedynym dostępnym na rynku pojazdem o prędkości maksymalnej 120 km/h był pojazd PKP SKM, a warunkiem nadmorskiego przewoźnika było udostępnienie spalinowego zespołu trakcyjnego wyposażonego w radiotelefon GSM-R, zdecydowano się na formułę wzajemnej dzierżawy. Powyższe rozwiązanie jest korzystne dla Spółki KD, zważywszy na istotnie wyższe od stawek za wynajem spalinowych zespołów trakcyjnych bez GSM-R stawki wynajmu jakichkolwiek elektrycznych zespołów trakcyjnych – dodał Bartłomiej Rodak.