Za kilka tygodni powinniśmy poznać producentów, którzy chcieliby dostarczyć od 10 do 30 spalinowych zespołów trakcyjnych na południe Polski. Nowe jednostki mają zabrać na pokład blisko 200 pasażerów i być homologowane na Czechy i Niemcy. To są podstawowe założenia przetargu Kolei Dolnośląskich.
Przedmiotem zamówienia dolnośląskiego przewoźnika jest 10 nowych, wieloczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych wraz z pakietem naprawczym oraz szkoleniami dla pracowników. Kontrakt mógłby być rozszerzony o kolejne 20 pojazdów, jeżeli Koleje Dolnośląskie zdecydują się skorzystać z prawa opcji.
Koleje Dolnośląskie z dwuczłonowymi SZT
Wymagany układ osi to: B'2'B', Bo'2'Bo', 2’+B’+2’ lub 2’+Bo’+2’, a sprzęg ma być automatyczny (typ 10) z możliwością sprzęgania mechanicznego, pneumatycznego i elektrycznego. Koleje Dolnośląskie oczekują, że SZT-y powinny posiadać 2 pary drzwi na cały pojazd. Chociaż w specyfikacji nie ma określonej długości, jaką miałyby mieć nowe pojazdy. Taki układ drzwi odznacza jednak, że będą to składy dwuczłonowe. Typ drzwi to odskokowo-przesuwne.
Co do wnętrza, to dolnośląski przewoźnik wskazał, że przestrzeń pasażerska ma być bezprzedziałowa, charakterystyczna dla klasy drugiej, z zastosowaniem wiatrołapów przy każdym z wejść do pojazdu. W środku będzie mogło podróżować 196 pasażerów, w tym 100 na miejscach siedzących i 6 na miejscach siedzących, ale rozkładanych.
Fotele pasażerskie mają być zaaranżowane w układzie 2+2 naprzeciwko siebie lub szeregowo, przy czym KD preferuje ten pierwszy układ. Każde z siedzeń ma posiadać w oparciu rozkładany stolik oraz automatyczny wieszak. Pod nimi z kolei ma znaleźć się gniazdko elektryczne oraz port USB. Fotele od strony przejścia muszą mieć zamontowane uchwyty dla osób stojących oraz tabliczki z numeracją miejsc.
W środku strefa dla najmłodszych, klimatyzacja, miejsca na 6 rowerów
Pasażerowie na wózkach będą mieli dwa specjalne miejsca, a na przewóz rowerów z kolei zaplanowano 6 miejsc. Ich lokalizacja oraz sposób mocowania do uzgodnienia z przewoźnikiem. Swoją specjalną strefę będą mieli najmłodsi podróżni. Będzie to wytypowane miejsce z fotelami naprzeciwległymi, z grą planszową na stolikach oraz kolorowymi obiciami foteli.
Wszystkie zamawiane pojazdy na wyposażeniu będą miały automatyczne defibrylatory AED. Co więcej, przy każdej z kabin po prawej stronie mają znaleźć się oznakowane miejsca dla drużyny konduktorskiej z zamykanymi szafkami i możliwością wygrodzenia taśmą.
Standardowo SZT-y będą wyposażone w klimatyzację, wyświetlacze zewnętrzne i wewnętrzne Systemu Informacji Pasażerskiej oraz system zliczania pasażerów. Dodatkowo Koleje Dolnośląskie wymagają dozowników do płyny antybakteryjnego do rąk w przestrzeni pasażerskiej.
SZT dla KD w trakcji ukrotnionej i z homologacją na Czechy i Niemcy
Konstrukcja spalinowych zespołów trakcyjnych powinna umożliwiać jazdę wielokrotną do 3 połączonych jednostek tego samego typu z możliwością sterowania wszystkimi urządzeniami z jednej kabiny sterowniczej. Co ważne, przewoźnik wymaga, żeby w momencie dostawy pojazdy muszą posiadać już dopuszczenie do ruchu po czeskiej i niemieckiej sieci kolejowej. Prędkość maksymalna została określona na 120 km/h.
Producenci zainteresowani dostawą pociągów mogą składać swoje oferty do 20 listopada. Jedynym i decydującym kryterium będzie zaproponowana cena pojazdów (100 proc.).