Za kilka tygodni ruszy sezonowe połączenie Kolei Dolnośląskich łączące Wrocław i Legnicę ze Świnoujściem. Pociąg będzie bezkonkurencyjny czasowo w stosunku do kursów dalekobieżnych czy regionalnych i to mimo tego, że pierwotny czas jazdy wydłużono o prawie 30 minut. Połączenie będzie obsługiwane za pomocą składu zestawionego z dwóch najnowszych Elfów.
Koleje Dolnośląskie w ubiegłym roku
otrzymały zgodę na uruchomienie sezonowych połączeń do Świnoujścia oraz Zakopanego w ramach otwartego dostępu, lecz do ich startu nie doszło. W tym roku ma się to zmienić, bowiem od 24 czerwca ruszy wakacyjne połączenie na trasie Wrocław Główny – Świnoujście. Decyzję w tej sprawie właśnie podjął zarząd dolnośląskiej spółki.
Pociąg zestawiony z dwóch Elfów i wózek cateringowy
KD pierwotnie
chciały obsługiwać kursy do Świnoujścia swoimi Impulsami, zarówno 3 oraz 5-członowymi, lecz ostatecznie pociąg nad morze ma być zestawiany z dwóch najbardziej pojemnych jednostek przewoźnika, a więc Elfów 2. Taki skład będzie w stanie zabrać na pokład około 500 osób na miejscach siedzących, bowiem spółka nie będzie sprzedawała biletów bez gwarancji miejsca siedzącego.
W ramach tego połączenia przewoźnik wprowadzi nowość na pokładzie swoich pociągów, a więc wózek cateringowy, dzięki któremu będzie można nabyć napój lub przekąskę. Ponadto kupując bilety na to połączenie pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej usługi oferowanej przez Koleo, a więc
Bambetle+, o której więcej pisaliśmy w tym miejscu.Bilety na nowy kurs będzie można kupić w kasach biletowych oraz w Koleo. Na pokładzie składu będzie można też przewieźć ograniczoną liczbę rowerów, co jest istotne szczególnie w przypadku podróży do samego Świnoujścia, będącego bardzo rowerową destynacją. Przewóz rowerów na pokładzie opisywanego pociągu będzie wymagał wcześniejszej rezerwacji miejsca.
Rewelacyjny czas przejazdu wydłużony, ale nadal… rewelacyjny
KD będą uruchamiały 1 pociąg z Wrocławia do Świnoujścia oraz powrotny kurs, ze Świnoujścia do stolicy Dolnego Śląska, w każdy wakacyjny weekend. Zgodnie z wstępnym rozkładem jazdy zamieszczonym na Portalu pasażera wyjazd z Wrocławia zaplanowano na 5:40 w soboty, natomiast połączenie powrotne wyjedzie ze Świnoujścia w niedzielę o 16:40.
We wniosku dotyczącym możliwości uruchomienia połączenia w ramach otwartego dostępu KD zakładały, że pociągi pokonają trasę z Wrocławia do Świnoujścia w rewelacyjnym czasie 4 godzin i 58 minut z minutowymi zatrzymaniami w Legnicy, Lubinie, Głogowie, Zielonej Górze Głównej, Szczecinie Dąbiu, Parłówku oraz Międzyzdrojach.
Tymczasem we wstępnym rozkładzie jazdy dostępnym w internecie czas jazdy na całej trasie ma wynosić 5,5 godziny w kierunku Świnoujścia oraz 5 godzin i 27 minut w przypadku kursu powrotnego. Z rozkładu wypadł postój w Parłówku, natomiast pozostałe postoje w większości zostały wydłużone, np. w przypadku Legnicy z 1 do 7 minut.
Szybciej niż inni przewoźnicy regionalni i PKP Intercity
Mimo wydłużenia planowanego czasu jazdy połączenie Kolei Dolnośląskich i tak będzie bezkonkurencyjne jeśli chodzi o trasę z Dolnego Śląska na Pomorze Zachodnie. Najszybszy pociąg PKP Intercity na pokonania trasy z Wrocławia do Świnoujścia będzie bowiem potrzebował ponad 6 godzin. W przypadku krótszych relacji, chociażby Zielona Góra – Świnoujście, to także KD będą najszybsze. Pociąg dolnośląskiego przewoźnika na pokonanie tego odcinka będzie potrzebował 3 godzin i 11 minut, a pociągi PKP Intercity ponad 30 minut więcej.
Wynika to chociażby z tego, że KD nie będą kursowały przez Szczecin Główny przez co przewoźnik zaoszczędzi cenny czas, ale jednocześnie nie powinien stracić zbyt wielu pasażerów. Dolnośląski pociąg zatrzyma się bowiem na stacji Szczecin Dąbie, przez którą przejeżdżają aktualnie wszystkie pociągi regionalne kursujące do i ze Szczecina (z wyjątkiem kursów w kierunku Niemiec),
co wynika z remontu mostu kolejowego w Podjuchach na linii 283.Otwarty dostęp na jeszcze na kilka lat. Zakopane na razie poza zasięgiem
Poza obecnym rozkładem jazdy, Koleje Dolnośląskie mogą uruchamiać połączenia do Świnoujścia jeszcze przez 3 kolejne lata, a więc w rozkładach jazdy 23/24, 24/25 oraz 25/26. Jednocześnie jak na razie przewoźnik nie uruchomi drugiego komercyjnego połączenia na jakie otrzymał pozwolenie, a więc kursu w relacji Głogów – Zakopane, co wynika z kolejnych robót na kolejowej zakopiance.