W 2022 roku KD przewiozły 16 milionów pasażerów. To absolutny rekord przewoźnika, który pobił swój własny, dobry wynik sprzed pandemii.
– W 2022 roku Koleje Dolnośląskie przewiozły o blisko 2 mln więcej osób, niż podróżowało z KD przed pandemią. Dotychczasowy rekord padł w 2019 roku, gdy w żółto-białych pociągach podróż odbyło 14,1 mln pasażerów. W zeszłym roku ta liczba wyniosła 16 milionów – napisało biuro prasowe Kolei Dolnośląskich.
– Rokrocznie pociągi Kolei Dolnośląskich pokonują coraz więcej kilometrów po torach na Dolnym Śląsku i niektórych miastach sąsiadujących z naszym województwem. W planie na rok 2023 chcemy zlecić regionalnym przewoźnikom przejechanie o 2 mln km więcej. Nie dziwi zatem, że z coraz lepszej oferty transportowej coraz chętniej korzystają Dolnoślązacy – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za kolej (bardzo ciekawą rozmowę z marszałkiem Myrdą, dotyczącą kolejowych planów Dolnego Śląska,
publikujemy TUTAJ).
Przedstawiciele operatora podkreślają, że na przewiezienie rekordowych 16 mln pasażerów w 2022 roku wpłynął fakt, że od grudnia pociągi Kolei Dolnośląskich ruszyły w dwóch nowych kierunkach – „Nadodrzanką” z Wrocławia do Głogowa i Ścinawy oraz z Legnicy do Chocianowa. To jednak przesadzone twierdzenie, bo pociągi jeżdżą tu od 11 grudnia. Nieźle „pracuje” natomiast linia przez Sobótkę do Świdnicy, otwarta w połowie 2022 roku.
– W 2022 roku planowaliśmy przewieźć ponad 15 mln pasażerów, a przewieźliśmy 16 mln. Bardzo nas cieszy, że coraz więcej osób korzysta z pociągów, bo świadczy to nie tylko o zaufaniu do Kolei Dolnośląskich, ale też, że udaje nam się przekonywać coraz większą liczbę osób, że pociągi są szybszym i bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Niestety mnóstwo pasażerów w pociągach KD było akurat w roku, w którym operator miał problemy ze swoimi pojazdami. Kilka długich zespołów trakcyjnych Impuls musiało zjechać z tras, co wpłynęło na olbrzymie zatłoczenie pociągów. Na szczęście Impulsy wróciły już na tory, a wspomagają je fabrycznie nowe Elfy 2, dlatego sytuacja się poprawiła.
Sto milionów podróży
– Koleje Dolnośląskie obchodzą w 2023 roku swoje 15-lecie. W tym roku odbędzie się również 100-milionowa podróż pociągiem dolnośląskiego przewoźnika. Powinno do niej dojść na przełomie kwietnia i maja br. – chyba że podróżni znowu pozytywnie zaskoczą i jeszcze częściej niż dotychczas będą wybierać kolej jako środek transportu po Dolnym Śląsku – informuje biuro prasowe KD.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zleca jedną z najlepszych ofert kolejowych w Polsce. Po Dolnym Śląsku odbywa się ok. 15 mln km przejazdów pociągami regionalnymi spółek Koleje Dolnośląskie i Polregio. Dla porównania oferta województwa kujawsko-pomorskiego dla mieszkańców wynosi 3 mln km.
Zapowiada się, że w 2024 roku liczba przejechanych po Dolnym Śląsku kilometrów przez pociągi regionalnych przewoźników nadal będzie rosnąć, bowiem Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego planuje realizację kolejnych odcinków linii kolejowych do Karpacza i Świeradowa-Zdroju. W najbliższym czasie mają zostać również ogłoszone przetargi na realizację linii w programie Kolei Plus; na Dolnym Śląsku uwzględniono w finansowaniu tego rządowego programu linie kolejowe Legnica – Złotoryja, linię do Bogatyni oraz przywrócenie do ruchu pasażerskiego dworca Wrocław Świebodzki.
Według najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego w listopadzie 2022 roku pociągami w Polsce poruszało się o 25% więcej pasażerów niż w tym samym miesiącu 2021 r. oraz o 152% więcej pasażerów niż w listopadzie 2020 r.