Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie chcą kupić 10 pociągów piętrowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
04-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Dolnośląskie chcą kupić 10 pociągów piętrowych
wiz. KD
Koleje Dolnośląskie w dalszym ciągu chcą zakupić 10 piętrowych zespołów trakcyjnych, które miałyby obsługiwać trasę Wrocław – Legnica czy też połączenia do Szklarskiej Poręby. Spółka chce stworzyć grupę zakupową z innymi samorządowymi przewoźnikami i spróbować ogłosić jeden wspólny przetarg na tego typu tabor. KD myślą też o realizacji opcji na Elfy 2.

Koleje Dolnośląskie zakupiły w ostatnim czasie 10 następnych elektrycznych Elfów 2 z bydgoskiej Pesy. Dzięki temu flota przewoźnika będzie liczyła co najmniej 35 jednostek tego typu, choć KD mogą jeszcze rozszerzyć to zamówienie o 10 kolejnych zespołów trakcyjnych, o czym mówi nam prezes spółki, Damian Stawikowski.

– Kupiliśmy 10 Elfów, a kolejnych 10 weźmiemy wtedy, gdy rozwiniemy naszą siatkę połączeń. Ale to zależy od rozmów marszałków województw. Jest taki pomysł, żebyśmy obsługiwali Opole i połączyli to jedną linią komunikacyjną: Zielona Góra – Wrocław – Opole. Wtedy na pewno zrealizujemy opcję i zakupimy 10 kolejnych Elfów. Niewykluczone, że ogłosimy też kolejny przetarg na 5-członowe jednostki elektryczne, żeby rozeznać się w sytuacji rynkowej – przekazał nam Stawikowski.

KD mogą dostać następne środki z KPO

Co ciekawe, przewoźnik z Dolnego Śląska może pozyskać na ich zakup następne środki z KPO. Przypomnijmy, że z pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy na pewno nie skorzysta już Polregio, a prawie na pewno także Wielkopolska. KD są jak do tej pory największym wygranym naboru - uzyskały dotychczas ponad 330 mln złotych, a ta kwota może jeszcze wzrosnąć.

– Być może uda się nam pozyskać dodatkowe pieniądze z KPO na zakup tych właśnie zamówionych Elfów. PESA na pewno wyrobi się z produkcją 10 jednostek z podstawowego zamówienia do czerwca 2026 roku, więc również ten zakup moglibyśmy zrefinansować, zwłaszcza przy problemach innych zamawiających z terminami KPO – mówi nam prezes dolnośląskiego przewoźnika i przypomina, że ryzyko związane z zakupem 25 EZT na kredyt opłaciło się (to właśnie zakup już używanych Elfów został zrefinansowany z 330 mln z KPO).

– Oczywiście nowe jednostki są dużo droższe niż poprzednie Elfy, ale przekonuje mnie ta unifikacja parku taborowego i korzyści z tym związane – dodaje prezes Stawikowski.

Celem 10 piętrusów. Będzie wspólny przetarg z innymi przewoźnikami regionalnymi?

Po zdobyciu 330 mln złotych z KPO Koleje Dolnośląskie informowały, że dzięki uzyskanym środkom spółka może myśleć o następnych zakupach, zarówno pojazdów do obsługi tras niezelektryfikowanych jak i elektrycznych zespołów trakcyjnych. KD wspominały o zakupach 6-członowych pojazdów lub też piętrowych zespołów trakcyjnych. Czy przewoźnik nadal chce kupić tego typu pojazdy?

– Mamy hale serwisowe dostosowaną do pięcioczłonowych jednostek, no i nie ukrywajmy, że biorąc kolejne Elfy z półki unifikujemy swój tabor i obniżamy koszty naszego działania, przez co dalej będziemy mieli najniższe dopłaty do pociągokilometra na tle wszystkich przewoźników operujących na polskim rynku. Bardziej myślimy o pojazdach piętrowych. Na rynku polskim ten tabor jakoś ciągle nie może się przyjąć. Być może więc kupimy po prostu używane jednostki tego typu – mówi Damian Stawikowski.

Prezes przewoźnika rozwinął swoją odpowiedź o wątek dotyczący współpracy z innymi przewoźnikami samorządowymi – Mamy taki pomysł, żeby przeprowadzić rozmowy ze Związkiem Samorządowych Przewoźników Kolejowych w celu zebrania ewentualnego zapotrzebowania spółek regionalnych na tego typu tabor i ogłoszenia wspólnego przetargu w ramach grupy zakupowej, żeby obniżyć koszty a jednocześnie zachęcić producentów do złożenia oferty, bo tu już byśmy mówili zapewne o dziesiątkach jednostek – wskazuje nasz rozmówca.

KD ciągle celują w nabycie 10 piętrowych pojazdów, które idealnie obsłużyłyby duże potoki pasażerskie na trasie z Wrocławia do Legnicy, czy też połączenia do Szklarskie Poręby – Połączenia do tego kurortu cieszą się niesłabnącą popularnością. W szczytach przewozowych spokojnie widziałbym tam nawet podwójne zestawienie tego typu pociągów, zwłaszcza że już dziś łączymy tam dwa pojazdy elektryczne, a taki zestaw ma przecież pięćset miejsc siedzących – kończy Stawikowski.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polregio już nie pojedzie z Zielonej Góry do Wrocławia

Pasażer

Polregio już nie pojedzie z Zielonej Góry do Wrocławia

Jakub Rösler 26 listopada 2024

Koleje Dolnośląskie bez ofert na używane pojazdy spalinowe

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie szukają nawet 30 SZT. Jakie będą?

Tabor i technika

Dolnośląskie: Jubileusz trasy kolejowej do Trzebnicy

Prawo i polityka

Dolnośląskie: Jubileusz trasy kolejowej do Trzebnicy

Koleje Dolnośląskie, oprac. DS 18 października 2024

Newag przekazał 150 tysięcy złotych na powodzian z KD

Tabor i technika

Newag przekazał 150 tysięcy złotych na powodzian z KD

Michał Szymajda 11 października 2024

To był hit Kolei Dolnośląskich. Co z wagonami rowerowymi?

Pasażer

Zobacz również:

Polregio już nie pojedzie z Zielonej Góry do Wrocławia

Pasażer

Polregio już nie pojedzie z Zielonej Góry do Wrocławia

Jakub Rösler 26 listopada 2024

Koleje Dolnośląskie bez ofert na używane pojazdy spalinowe

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie szukają nawet 30 SZT. Jakie będą?

Tabor i technika

Dolnośląskie: Jubileusz trasy kolejowej do Trzebnicy

Prawo i polityka

Dolnośląskie: Jubileusz trasy kolejowej do Trzebnicy

Koleje Dolnośląskie, oprac. DS 18 października 2024

Newag przekazał 150 tysięcy złotych na powodzian z KD

Tabor i technika

Newag przekazał 150 tysięcy złotych na powodzian z KD

Michał Szymajda 11 października 2024

To był hit Kolei Dolnośląskich. Co z wagonami rowerowymi?

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5