Kontrakt na dostawy spalinowych zespołów trakcyjnych nowej generacji dla Kolei Czeskich będzie rozszerzony – podały czeskie media. České dráhy zamówią aż 30 dodatkowych pojazdów, co oznacza, że u naszego sąsiada zobaczymy łącznie 106 RegioFoxów.
České dráhy – państwowy czeski operator – poinformował właśnie o skorzystaniu z opcji na zakup kolejnych 30 zespołów trakcyjnych serii 847. Pierwsze takie pojazdy wożą już pasażerów w okolicach Pragi i w Środkowych Czechach. Kursują pod marką handlową RegioFox. Decyzja CD oznacza, że łącznie po czeskich torach poruszać się będzie 106 spalinowych jednostek nowej generacji.
Jak podał portal zdopravy.cz, większość (28 pojazdów) będzie stacjonować w Rakowniku i będzie odpowiadać za obsługę niezelektryfikowanych linii na zachód od Pragi, pomiędzy stolicą i Pilznem. Pojazdy mają zastąpić starsze, także dwuczłonowe (ale znacznie mniejsze, głośniejsze i mniej wygodne) pojazdy Regionova i ostatnie najstarsze motoraki z wagonami doczepnymi.
– W ciągu trzech lat chcemy wymienić stare pojazdy spalinowe w regionie środkowoczeskim na nowoczesne jednostki, które zapewnią transport jakiego oczekuje się w XXI wieku. Przypomnę w tym miejscu, że niektóre motoraki serii 810 mają nawet 50 lat – powiedział Petr Borecký, środkowoczeski radny odpowiedzialny za transport publiczny w regionie.
Wartość zamówienia na kolejne 30 jednostek RegioFox to ponad trzy miliardy koron (ok. 540 mln złotych). Wartość wszystkich 106 zamówionych dotychczas jednostek silnikowych przekracza 10 miliardów koron (1,81 mld złotych).
Wciąż możliwe są jednak kolejne dostawy dla Czechów. Do umowy ramowej Koleje Czeskie i Pesa wpisały aż 160 pojazdów.
Prezentowaliśmy je tutaj.