W połowie grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. Sprawdziliśmy co zmieni się u naszych południowych sąsiadów.
Pojawią się dwa nowe weekendowe pociągi „Silva Nortica” z Wiednia do Pragi przez Trzeboń i Czeskie Velenice (a nie, jak pisaliśmy wcześniej, przez Czeskie Budziejowice). Dzięki zakończeniu kolejnego etapu modernizacji magistrali z Pragi do Budziejowic pociągi te będą miały dość atrakcyjny czas przejazdu i dotrą do Wiednia w nieco ponad 5 godzin. Zakończone prace przyczynią się do przyspieszenia o kilkanaście minut wszystkich krajowych pociągów na korytarzu Praga - Czeskie Budziejowice.
Wróci też, po wielu latach, pociąg „Canopus”, który połączy Pragę (wyjazd o 18:25) z Zurychem (przyjazd o 9:05) przez Ústí nad Labem, Děčín, Drezno, Lipsk, Karlsruhe, Fryburg i Bazyleę. Z Zurychu wyjedzie o 19:59 i dotrze do Pragi na 9:35. Wcześniej Czesi dokładali po prostu wagon do nocnego pociągu Zurych – Wiedeń, teraz pojawił się całkowicie nowy skład, który pojedzie po innej, wcale nie najkrótszej trasie. Ceske Drahy zapowiedziały, że w pociągu znajdą się wagony z przedziałami Deluxe, a także przedział umożliwiający transport rowerów. Chociaż pociąg zaplanowano jako codzienny, wiadomo już, że z uwagi na remonty w trzech krajach, nie będzie kursował w niektórych tygodniach 2023.
Jeden z pociągów Praga – Berlin, zostanie od grudnia 2023 roku wydłużony do Rostoku. Chodzi o EC Berliner, który w składzie będzie mieć wagon restauracyjny i wagon do przewozu rowerów. Czas przejazdu będzie niezły i wyniesienie niewiele ponad 7 godzin. Skróci się o kolejnych kilkadziesiąt minut z momentem rozpoczęcia dostaw nowych Vectronów dla Kolei Czeskich.
Portal zdopravy.cz przytacza też przykład zysków po modernizacji linii kolejowych, które będą dotyczyć też pociągów, które z Pragi jadą do Polski. Na odcinku z Pragi do Ołomuńca czas przejazdu będzie krótszy o kilkanaście minut, (najszybsze czeskie Pendolino z Pragi do Ostravy Svinov będzie jechać w 3 godziny i 3 minuty!). Nowością będą bezpośrednie wagony z Pragi do Krakowa, które będą włączane do pociągu Silesia z Pragi przez Katowice do Warszawy (ich odłączenie nastąpi na stacji Bohumin, gdzie zostaną dołączone do pociągu Galicja). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem (znamy już polski projekt rozkładu), to większość pociągów z Pragi do Warszawy przejdzie trasę rozkładowo przynajmniej o kilkanaście minuty szybciej. czy uda się go utrzymać? W obliczu zaplanowanych w Chałupkach prac będzie to trudne już przy następnych korektach rozkładu jazdy...
Pojawi się dodatkowy pociąg międzynarodowy z Pragi do słowackiej Żyliny, a rozkład jazdy międzynarodowych rychlików (odpowiedników pociągów pospiesznych, czyli naszych IC) między Ostrawą a Żyliną uwzględni stały rozkład jazdy. Pociągi te będą odjeżdżać z Ostrawy i Żyliny równo co 2 godziny od 5 rano do 21!
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.