Koleje Czeskie wskazały na mapie, na jakich trasach zamierzają używać swoich najnowocześniejszych, produkowanych właśnie wagonów. Nie ma na nich tras do Polski, ale może się to zmienić.
Nowe wagony dla Kolei Czeskich budowane są właśnie przez Siemens-Škoda. Czesi kupili za kwotę 12,5 mld koron łącznie 180 wagonów osobowych, z których zamierzają zestawiać 20 dziewięciowagonowych pociągów. Kontrakt z 2021 roku jest wart 12,5 mld koron. Wtedy było to, w przeliczeniu, około 2 mld złotych, co daje nieco ponad 11 milionów złotych za wagon bardzo wysokiej klasy (dla porównania – FPS H. Cegielski budował nowe wagony 177A dla PKP Intercity za około 8,6 mln złotych, ale kontrakt podpisał 3 lata wcześniej). W tej cenie są też wagony sterownicze (po połączeniu z nimi i lokomotywami Siemens Vectron, będą wykorzystywane jako zestawy push-pull). Czesi kupili ponadto, w ramach kontraktu, dwa dodatkowe wagony pomiarowe, w składach będą też droższe niż zwykłe wagony barowe.
Całe zestawy będą przygotowane do kursowania z prędkością 230 km/h. Ale na początku tyle pojadą wyłącznie za granicą. 20 zestawów ma zostać dostarczonych do końca 2026 roku. Jak podaje
portal zdopravy.cz Zostaną rozmieszczone na liniach:
• Praga – Berlin – Hamburg – Kopenhaga
• Praga – Brno – Wiedeń – Bratysława – Wiedeń – Villach
• Praga – Brno – Bratysława – Budapeszt
Godne zauważenia jest to, że na niemal każdej z tych linii mają już miejsce inwestycje, które znacząco zmniejszą czas przejazdu pociągiem. Na trasie do Kopenhagi będzie to tunel poprowadzony po dnie Bałtyku, do Villach czas przejazdu ulegnie skróceniu dzięki budowie nowej trasy Semmering oraz
rychłemu końcowi budowy tunelu Koralm. Za kilka lat skróceniu ulegnie także przejazd z Pragi do Bratysławy i Budapesztu dzięki inwestycjom krajowym i tym, które toczą się na Słowacji i Węgrzech. Na mapie dokładnie wskazano, kiedy pociągi „InterJet” będą jeździć z prędkością 200 lub 230 km/h.
Na mapie nie ma na razie Polski. Nowa linia, na którą chcą wejść Czesi, czyli Praga – Wrocław – Poznań – Gdynia, na żadnym z odcinków po naszej stronie nie przewiduje prac podwyższających prędkość do 200 czy 230 km/h, więc Czesi na razie wstrzymali się decyzją o uruchomieniu do Polski swojego najnowocześniejszego taboru. Niemniej nowe wagony konsorcjum Siemensa i Skody będą w Polsce homologowane, aby mogły wjechać na nasze tory.
Pierwsze nowe wagony rozpoczną jednak najpierw pracę w końcu 2024 roku na trasach krajowych. Do czasu aż zostaną zbudowane wagony restauracyjne i sterownicze (wymagają więcej prac i dłuższego okresu homologacji) pojadą na trasach Praga - Ostrawa i Bogumin - Praga – Franciszkowe Łaźnie. České dráhy
mają już w swoim taborze podobne wagony, można będzie więc zestawiać je z nowymi.