České dráhy zaprosiły do dialogu technicznego producentów, którzy są w stanie wyprodukować dużą liczbę piętrowych zespołów trakcyjnych.
Jak podaje portal zdopravy.cz, dialog techniczny właśnie się rozpoczął. Dzięki niemu czeski państwowy operator chce posiąść wiedzę na temat tego co proponuje rynek i jakich rozwiązań technicznych oczekiwać przy ogłoszeniu przetargu.
Koleje czeskie planują w przyszłości zamówić pojazdy zdolne rozpędzać się do 160 km/h lub nawet do 200 km/h. W ezt ma być przynajmniej 400 miejsc siedzących, 30 miejsc dla rowerów. O takich udogodnieniach jak klimatyzacja, wifi, gniazdka zwykłe i usb, czy system zliczania pasażerów, oczywiście nie zapomniano. Operator chce, by nowe ezt mogły działać pod dwoma systemami napięć spotykanymi w Republice Czeskiej.
Informacje dotyczących zgłoszenia udziału w konsultacjach otrzymała oczywiście miejscowa Škoda, ale także Alstom, Bombardier, CAF, Siemens i Stadler. Zaproszenie otrzymał także polski Newag i Pesa. Ten drugi producent jak dotąd posiada doświadczenie w produkcji piętrowych zestawów push-pull. Piętrowych ezt Pesa nigdy nie budowała. Do konsultacji można się zgłaszać do połowy września.
Ostatnio dużą partię piętrowych, trójczłonowych ezt Koleje Czeskie kupiły na początku wieku. Było ich 83. To te zestawy miałyby być zastępowane nowym taborem na przestrzeni lat 2026 -2039. W tej chwili trwa produkcja pięciu piętrowych zestawów trójwagonowych w systemie push-pull. České dráhy będą ich używać na czeskim Śląsku.
Obecnie w Polsce kończą się konsultacje dotyczące zakupu nowych piętrowych zestawów do obsługi linii łódzkiej.
Piszemy o tym tutaj.