ČD Cargo ogłosiły przetargi na zakup 200 wagonów do przewozu drewna i 500 węglarek. Zamawiany tabor nie zastąpi najstarszych jednostek w taborze przewoźnika, ale powiększy jego flotę. Zwiększenie parku taborowego ma związek przede wszystkim z rosnącym importem węgla kamiennego.
Dwa przetargi różnią się nie tylko typami zamawianego taboru. Koleje Czeskie chcą, by wagony do przewozu drewna były fabrycznie nowe. Węglarki natomiast mają być pojazdami używanymi, lecz sprawnymi technicznie i po remoncie. Czeski przewoźnik towarowy nie ujawnił kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na zakup.
Import węgla do Czech rośnie z powodu problemów jedynej czeskiej spółki eksploatującej kopalnie – OKD (Ostravsko-karvinské doly, Kopalnie Ostrawsko-Karwińskie). W maju 2016 r. spółka ogłosiła niewypłacalność. Ostatnia z trzech czynnych czeskich kopalni węgla kamiennego ma zostać zamknięta za 5 lat. Jednocześnie na czeskim rynku mamy do czynienia ze wzrostem popytu na węgiel. W związku z tym pociągi z węglem muszą pokonywać znacznie większe odległości, co przekłada się na większe zapotrzebowanie na wagony towarowe. Zwiększeniu uległy również, choć w mniejszej skali, przewozy zamawiane przez zakłady przemysłu drzewnego.
Dotychczas wagony potrzebne do obsługi zwiększonych potrzeb przewozowych były przez ČD Cargo wynajmowane. Teraz przewoźnik zamierza wypróbować nowe rozwiązanie w postaci zakupu wagonów na własność i porównać opłacalność obydwu. W razie potrzeby zarówno węglarki, jak i wagony do przewozu drewna będą mogły być wykorzystywane również do przewozu innych towarów masowych.
Oferty w przetargu można składać do 15 marca.