Pierwsze dwa składy Vectrain, złożone z dziewięciu wagonów (w tym – sterowniczego) i lokomotywy Vectron, rozpoczęły jazdy próbne w barwach Kolei Czeskich z pasażerami. To kolejny kamień milowy we wprowadzaniu tego taboru do eksploatacji. W siatce połączeń przewoźnika będzie obsługiwał szybkie połączenia krajowe i międzynarodowe pod nazwą handlową ComfortJet.
Wprowadzenie do ruchu składów ComfortJet nastąpiło co prawda
w czerwcu ubiegłego roku, jednak wówczas kursowały one w zestawieniu tymczasowym (
bez wagonu sterowniczego i z wagonem restauracyjnym starszego typu). Zdarzało się też uruchamianie składów 7-wagonowych.
Pociąg, do którego obsługi skierowano pierwsze ComfortJety w docelowym zestawieniu, to IC 517 „Ostravan” Praga (odjazd z Dworca Głównego o 19:31) – Bogumín (22:50). W drogę powrotną skład wyrusza jako IC 510 o 9:01, by do stacji końcowej dotrzeć o 12:19. Kolejne składy, które dotrą do ČD, będą obsługiwały – również w ramach testów z pasażerami – pociąg IC 512/515 na objazdowej, przecinającej niemal całe Czechy ze wschodu na zachód trasie Bogumín (07:01) – Planá u Mariánských Lázní (12:50/15:08) – Bogumín (20:50).
– Wczoraj wieczorem mogliśmy przewieźć pierwszych podróżnych kompletnym składem ComfortJet, złożonym z 9 wagonów, w tym – z nowego wagonu restauracyjnego i sterowniczego pierwszej klasy. Zarówno dla nas, jak i dla producenta to ważny krok milowy na drodze do regularnej eksploatacji pojazdów – mówi cytowany w komunikacie prasowym prezes kolei Czeskich Michal Krapinec. Jak informuje, przewoźnik zamierza jeszcze w tym roku, po zakończeniu fazy kursów próbnych, skierować ComfortJety na trasy międzynarodowe: do Berlina, Grazu i Budapesztu przez Słowację.
Dalsze plany obejmują
przedłużenie relacji z Berlina aż do Kopenhagi. Niestety, mimo położenia Bogumina tuż przy granicy, w tym roku České dráhy nie przewidują wydłużenia żadnego z obsługiwanych opisywanymi składami połączeń do Polski. Są jednak takie plany na dalszą przyszłość – elementem przygotowań były, między innymi, ubiegłoroczne
testy na torze doświadczalnym w siedzibie Poznańskiego Instytutu Technologicznego „Łukasiewicz”.
Podczas jazd próbnych nie będzie wykorzystywany wagon sterowniczy – skład jest w obie strony ciągnięty przez lokomotywę. Podróżni będą natomiast mogli bez ograniczeń korzystać z wagonu restauracyjnego. Oferta gastronomiczna ma przypominać tę znaną z austriackich RailJetów.
Wszystkich zamówionych przez Koleje Czeskie ComfortJetów jest 20. Każdy z nich ma na pokładzie 555 miejsc siedzących, w tym 99 w pierwszej klasie oraz 18 w wagonie restauracyjnym. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h, choć na razie wagony będą rozpędzały się do niej
tylko poza granicami Czech. Producentem składów jest konsorcjum Siemens – Skoda Transportation.
Pasażerowie mogą korzystać z klimatyzacji, miejsc dla osób niepełnosprawnych, dla pasażerów z wózkami dziecięcymi lub z większym bagażem, pokładowej sieci WiFi oraz gniazdek do ładowarek. Przed rokiem opublikowaliśmy
relację z przejazdu pokazowego.