Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Koleje Białoruskie wciąż bez pełnej sprawności po ataku hakerów

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Koleje Białoruskie wciąż bez pełnej sprawności po ataku hakerów
Marco Fieber, FlickrPlac dworcowy w Mińsku
Mija drugi tydzień od ataku hakerów na Koleje Białoruskie. Państwowa firma przywróciła do działania system sprzedaży biletów, ale wciąż musi ręcznie nadzorować przewozy towarów – wynika z informacji "Rynku Kolejowego".

Na początku ubiegłego tygodnia doszło do bezprecedensowego ataku hakerskiego na białoruską kolej. Grupa hakerska Belarusian Cyber-Partisans (Cyberpartyzanci) zaatakowała serwery Kolei Białoruskich, bazy danych oraz stacje robocze. Serwery zostały zaszyfrowane, a klucze posiadają hakerzy. Zażądali wypuszczenia 50 więźniów politycznych wymagających pomocy medycznej oraz wycofania obecności rosyjskich wojsk, przygotowujących się do wojny z Ukrainą. Białoruska kolej jest wysoko zdigitalizowana po ogromnych chińskich inwestycjach w Jedwabny Szlak, przez co powrót do ręcznej kontroli, m.in. nad lokalizacją składów, jest dużym utrudnieniem. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Cyber-Partisans: Niezależne media potwierdziły szerokie skutki ataku


Niezależne białoruskie media nie potwierdzały oficjalnej wersji o problemach technicznych. W artykule na portalu svaboda.org czytamy, że nie działają elektroniczne listy przewozowe i dokumenty przewozowe czy faktury. – Atak najbardziej dotknął przewozy towarowe, ponieważ pracownicy muszą ręcznie potwierdzić każdą decyzję dyspozytury. Przewozy są znacząco opóźnione, co może wpłynąć na partnerów biznesowych w tym z Rosji i Chin – poinformowała "Rynek Kolejowy" Juliana Szemetowiec pełniąca rolę rzeczniczki prasowej dla hakerów z Cyber-Partisans (choć sama do grupy nie należy). 

W tym tygodniu Kolejom Białoruskim udało się w końcu przywrócić do funkcjonalności elektroniczny system sprzedaży biletów. – Cyber-Partisans są z tego zadowoleni, bo nie chcieli utrudnić życia zwykłym pasażerom. Systemy dla kolei towarowych wciąż nie działają – podała nam wczoraj Szemetowiec. Nie ma żadnych informacji o ewentualnym spełnieniu żądań hakerów, a miejscowe media skupiają się obecnie na konflikcie transportowym z Litwą.

Jedwabny Szlak funkcjonuje, choć są kłopoty

Sytuację przewozową na Jedwabnym Szlaku, oprócz skutków ataku i wspomnianych potencjalnych problemów z wjazdem na Litwę, komplikuje również obecnie konflikt tranzytowy między Polską a Ukrainą. PKP PLK od początku jednak stwierdzała, że sumaryczna liczba składów przyjmowanych przez przejście Terespol-Małaszewicze nie uległa zmianie. W rozmowach z "Rynkiem Kolejowym" większość przewoźników zgadza się, że sytuacja po polskiej stronie jest dobra, a problemy dotyczą lokalizacji przesyłek na Białorusi. – Ich automatyzacja procesów, sieć informatyczna, systemy IT są na bardzo wysokim poziomie zatem jest też spore pole do popisu dla hakerów; to jest ogromna masa towarów z Chin która bez dobrych systemów nigdy by nie poszła sprawnie z Chin przez Kazachstan, Rosję i Białoruś do Europy Centralnej i Zachodniej – mówi nam jeden z operatorów.

U jednego z największych przewoźników dowiedzieliśmy się, że kontenerów jest więcej niż terminale po polskiej i białoruskiej stronie potrafią/mogą obsłużyć. – Dodatkowo dochodzi konieczność odpraw celnych i wyrywkowej kontroli kontenerów przez polskie i białoruskie służby celne, co dodatkowo powoduje straty czasowe i przeciążenie infrastruktury po obu stronach granicy. Co dziesiąty pociąg wybrany losowo musi być sprawdzony a te, które wzbudzą jakieś wątpliwości: dodatkowa, bardziej dogłębna kontrola w miejscu uznanym przez władze celne i godziny płyną i straty czasowe są coraz większe. Samo przejście, plac kontenerowy można łatwo zbudować, ale bez odpowiedniej ilości służb celnych wszystko się blokuje, a dodatkowo nie należy zapominać, że przejście to obsługuje również inne towary (węgiel, paliwa, drewno kruszywa, stal, i wiele innych), które cierpią z powodu tych zjawisk - podsumowuje jeden z przewoźników.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Masowe zatrzymania kolejarzy na Białorusi

Prawo i polityka

Masowe zatrzymania kolejarzy na Białorusi

Jakub Madrjas 31 marca 2022

Sieć trakcyjna połączyła Wilno z Mińskiem

Infrastruktura

Sieć trakcyjna połączyła Wilno z Mińskiem

Martyn Janduła 21 września 2017

Koleje Białoruskie kupują kolejne pociągi z Pesy

Tabor i technika

Koleje Białoruskie kupują kolejne pociągi z Pesy

Michał Szymajda 09 lutego 2016

Zobacz również:

Masowe zatrzymania kolejarzy na Białorusi

Prawo i polityka

Masowe zatrzymania kolejarzy na Białorusi

Jakub Madrjas 31 marca 2022

Sieć trakcyjna połączyła Wilno z Mińskiem

Infrastruktura

Sieć trakcyjna połączyła Wilno z Mińskiem

Martyn Janduła 21 września 2017

Koleje Białoruskie kupują kolejne pociągi z Pesy

Tabor i technika

Koleje Białoruskie kupują kolejne pociągi z Pesy

Michał Szymajda 09 lutego 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5