Koleje Austriackie pokazały wnętrza nowych pociągów Railjet, które zamówiły w Siemensie. Do ich zaprojektowania zatrudniono studio designerskie, które wzięło pod uwagę wnioski i doświadczenia pasażerów. Efekt jest świetny.
ÖBB zamówiły w Siemensie osiem zestawów Railjet nowego typu. Będą się dość mocno różnić zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi. Najbardziej zauważalnym elementem będzie podłoga, która w siedmiu z dziewięciu wagonów (w nich znajdzie się przestrzeń dla niepełnosprawnych i 6 rowerów) znajdować się będzie na równi z peronem, podobnie jak w przypadku Stadlera Giruno. To wymusza inne projektowanie przestrzeni. Połączone ekipy Kolei Austriackich, Siemensa i biura designu PriestmanGoode postawiły sobie poprzeczkę wysoko.
Przedziały wracają do łask
Co ważne: część wagonów będzie posiadała klasyczne, lubiane w Austrii przedziały. Postawiono w nich na delikatnie dzielone kanapy, a półki bagażowe znajdują się nie przy ścianach, lecz przy oknie i drzwiach wejściowych do wagonu. O zajętości każdego z miejsc będzie informował niewielki wyświetlacz, również znajdujący się nad oknem. W przedziałach będzie znacznie większy niż dotąd stolik.
– Przedziały zapewnią pasażerom w większych grupach, a także podróżującym z dziećmi, czy businessmanom, więcej prywatności – napisało Obb. Badania wykazały, że pasażerowie lubią taką formę podróży.
Inna filozofia budowy siedzeń. Wracamy do tego, co dobre i sprawdzone
Bardzo silny nacisk położono na komfortowe siedzenia, które zostały zaprojektowane specjalnie dla nowych Railjetów. OBB słusznie zauważa, że to, czy wygodnie siedzimy podczas podróży, ma kluczowe znaczenie dla zadowolenia z podróży. W nowych Railjetach, także w przestrzeni bezprzedziałowej, nie będzie typowych siedzeń skorupowych, lub „lotniczych”. Siedzenia mają być duże, mają dawać możliwość ruchu i regulacji, a nie wymuszać określoną pozycję. Będą podświetlane, z podparciami, część będzie wyposażona w podnóżki. W pierwszej klasie siedzenia będą skórzane, a ściany – z prawdziwego drewna.
O takich udogodnieniach, jak ładowarki USB i gniazdka, wspominamy tylko z konieczności. Warto natomiast zwrócić uwagę na dopracowany w każdym szczególe system informacji pasażerskiej, który w możliwie kontrastowy sposób ma informować pasażerów o całej trasie podróży, bez szybkich zmian treści.
Na nowo zaprojektowano przestrzeń barową, w której znajdzie się 6 hokerów i 6 miejsc siedzących do spożywania ciepłych posiłków. Będzie też automat z przekąskami i np. słuchawkami czy innymi gadżetami podróżnymi.
W ruchu od 2023 roku
Pierwsze nowe Railjety będą gotowe na początku 2023 roku. Pojadą z Wiednia przez Przełęcz Brenner, do Włoch. Budowane są w wiedeńskim zakładzie Siemensa, z części, które w większości pochodzą z Austrii, czym chwali się ÖBB.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.