Austriacki zarządca infrastruktury kolejowej poinformował o wycofaniu się ze stosowania glifosatu do odchwaszczania torowisk. Teraz proces ten jest wykonywany w całości bardziej przyjaznymi środowisku preparatami. Krok ten ma pomóc spółce w osiągnięciu celów klimatycznych na rok 2040.
Zarządzana przez ÖBB Infrastruktur sieć kolejowa liczy prawie 8000 km linii. W trosce o bezpieczeństwo spółka musi systematycznie kontrolować stan roślinności na swoich torach i usuwać część z niej. Obecny sezon wegetacyjny jest pierwszym, w którym austriacki zarządca infrastruktury zadeklarował wykonywanie oprysków preparatami całkowicie wolnymi od glifosatu – substancji bardzo skutecznej jako herbicyd, uważanej jednak za szkodliwą dla ludzi oraz innych organizmów żywych.
– W ostatnich latach znacząco zredukowaliśmy ilości używanego glifosatu – mówi prezes holdingu ÖBB Andreas Matthä. – Począwszy od sezonu 2022, postanowiliśmy dać dobry przykład i całkowicie zrezygnować z jego stosowania wcześniej, niż planowaliśmy – dodaje. Dzięki temu – jak podkreśla – kolej stała się jeszcze bardziej ekologicznym środkiem transportu.
Przepisy bezpieczeństwa wymagają, by torowiska oraz ich bezpośrednie okolice – którymi poruszają się pracownicy kolei, a w sytuacjach wyjątkowych także pasażerowie – były całkowicie wolne od roślinności. Drzewa i krzewy nie mogą też ograniczać widoczności przejazdów kolejowo-drogowych ani sygnalizatorów. Podsypka musi być przepuszczalna dla wody i powietrza – nie może więc być poprzerastana przez absorbujące wodę rośliny.
Opryski są wykonywane raz w roku. Sezon ich przeprowadzania zaczyna się w połowie kwietnia, a kończy w ostatnich dniach lipca. Środki chemiczne, którymi ÖBB Infrastruktur zabezpiecza tory, muszą zostać wcześniej zatwierdzone przez Federalne Biuro Bezpieczeństwa Żywnościowego (BAES).
Większość linii – ponad 6000 km – jest zabezpieczana przed roślinnością z użyciem największego na austriackiej sieci pojazdu do oprysków. Greentracker to skład wyposażony w zaawansowany, wspomagany komputerowo system wykrywania roślinności na trasie przejazdu. Dzięki niemu opryski są wykonywane tylko bezpośrednio w miejscu, w którym na torze lub w jego pobliżu zaczyna wyrastać roślina. Zastosowanie sztucznej inteligencji oraz algorytmów deep learning pozwala na zaoszczędzenie nawet 75% normalnie zużywanej ilości herbicydów. Aby wykorzystać w pełni możliwości systemu, opryski muszą jednak być wykonywane w dzień.
Inne jest podejście ÖBB Infrastruktur do roślinności w większym oddaleniu od toru. Według zarządcy rośliny są korzystne dla stabilności nasypu, umacniając go i zabezpieczając przed osunięciem. Nie mogą jednak urosnąć zbyt wysoko. Pracownicy spółki przycinają więc co pewien czas trawę kosiarkami. Korzystają też z pomocy... pasących się w pobliżu owiec, kóz i krów.
W ostatnich latach koleje austriackie testowały wiele alternatywnych metod kontroli wegetacji. Sposoby termiczne i elektryczne są na wczesnym etapie rozwoju i nie nadają się jeszcze do zastosowania na torach. Dobre efekty daje regularne polewanie torów gorącą wodą – wadą jest jednak duże zużycie energii oraz samej wody. ÖBB Infrastruktur wraz ze swoimi odpowiednikami z innych krajów prowadzi projekty badawcze związane z ekologicznymi metodami odchwaszczania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.