W roku 2019 liczba przewiezionych pasażerów na polskiej kolei przekroczyła 335 mln. To o ponad 25 mln więcej niż w 2018 r. To najlepszy wynik od czasu zbierania danych przez Urząd Transportu Kolejowego czyli od niemal 20 lat.
335,4 mln przewiezionych pasażerów oznacza wzrost o ponad 8% licząc rok do roku. Najwięcej pasażerów, niemal 88,9 mln, skorzystało z usług Przewozów Regionalnych, działających w 2019 r. pod marką Polregio. Drugie pod względem liczby przewiezionych pasażerów były Koleje Mazowieckie z wynikiem 62,1 mln pasażerów. W pierwszej trójce znalazł się także przewoźnik dalekobieżny – PKP Intercity z 48,9 mln pasażerów.
Liczba pasażerów kolei w Polsce w latach 2010-2019. Źródło: UTK– Długość zrealizowanych przez pasażerów kolei przejazdów to łącznie ponad 22 miliardy kilometrów. Znaczna część tych podróży mogłaby się zapewne odbyć prywatnymi samochodami– wyjaśnia dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Jednak samochody te nie pojawiły się na drogach, nie przejechały miliardów kilometrów. To właśnie dzięki kolei podróżowanie było bezpieczniejsze i bardziej ekologicznie. Kolej pełni obecnie funkcję codziennie wykorzystywanej doskonałej komunikacji aglomeracyjnej i miejskiej oraz jest chętnie wybierana podczas dalekich podróży turystycznych czy biznesowych – podsumowuje Góra.
Udział przewoźników pasażerskich według liczby pasażerów w 2019 r. Źródło: UTK
PKP Intercity i Polregio z dużymi wzrostamiW 2019 r. prawie wszyscy przewoźnicy obsługujący regularne przewozy odnotowali wzrost liczby pasażerów w porównaniu z rokiem ubiegłym. W pociągach Polregio podróżowało o 7,7 mln (9,4%) osób więcej niż w 2018 r. – To efekt nie tylko lepszej oferty przewozowej zamawianej przez samorządy, ale także rozwoju oferty biletowej, ofert zintegrowanych z komunikacją miejską i połączeń turystycznych – informowała kilka dni temu spółka.
Warto pamiętać jednak o tym, że restrukturyzacja Polregio jeszcze się nie zakończyła oraz o braku inwestycji w nowy tabor. PKP Intercity, odnotował wzrost liczby pasażerów o ponad 2,7 mln (6%) do niemal 49 mln podróżnych. W rozkładzie jazdy 2014/2015 pociągi PKP Intercity zatrzymywały się w 296 miastach i miejscowościach. W kolejnych rozkładach ta liczba rosła dochodząc w 2019 r. do 382 obsługiwanych miast i miejscowości. Przewoźnik
jeszcze kilka tygodni temu spodziewał, że ta granica zostanie przekroczona. W odróżnieniu od Polregio pasażerowie operatora dalekobieżnego mogą się jednak spodziewać poprawy warunków podróżowania – spółka realizuje
program inwestycyjny o wartości ponad 7 mld zł. Praca przewozowa w ruchu pasażerskim w Polsce w latach 2010-2019. Źródło: UTKDobrze także w samorządach
W ostatnim roku duże wzrosty liczby pasażerów zauważalne były także u przewoźników samorządowych. O ponad milion podróżnych więcej niż w 2018 r. przewiozły: Koleje Śląskie (3,5 mln osób więcej), SKM Warszawa (2,6 mln), Koleje Mazowieckie (2,4 mln), Koleje Dolnośląskie (2,4 mln), ŁKA (1,3 mln) i Koleje Wielkopolskie (1,2 mln). Jeśli chodzi o procentowy przyrost liczby podróżnych to liderem było ŁKA (27% wzrostu) oraz Koleje Śląskie i Koleje Dolnośląskie (po 20%).
Wynik przewozowy Kolei Mazowieckich za ubiegły rok – 62,1 mln podróżnych – jest o ponad 2 mln lepszy niż wynik za rok 2018 r., kiedy z pociągów Kolei Mazowieckich skorzystało 58,9 miliona pasażerów. Dla porównania – w 2017 było ich ponad 62 mln. W roku 2019 w pełni skorzystano już z efektów modernizacji linii z Warszawy do Pruszkowa i Grodziska, a także, częściowo – do Otwocka. Mniej pasażerów korzysta natomiast z pociągów na linii radomskiej.
Powód jest oczywisty – trwa jej modernizacja związana z wprowadzeniem komunikacji zastępczej na części linii.Koleje Dolnośląskie podkreślają, że w roku 2019 z ich usług w każdym z miesięcy skorzystało ponad milion pasażerów. Rekordowy był październik, kiedy pociągami podróżowało prawie 1,4 mln pasażerów. Przewoźnik podkreśla, że spora w tym
zasługa nowych połączeń i dobrej współpracy z regionalnym samorządem. Udział przewoźników według pracy przewozowej w 2019 r. Źródło: UTKKolej odbudowuje potencjałW 2019 r. wykonano pracę przewozową o 4,8 % większą, niż w roku poprzednim – osiągnęła ona poziom blisko 22,1 mld pasażerokilometrów. Ponad połowę pracy przewozowej wykonało PKP Intercity. Średnia odległość podróży pasażera korzystającego z usług tego przewoźnika wynosiła 238 km. W okresie wakacji (lipiec-sierpień) odległość przejazdu była jeszcze większa i wynosiła około 270 km.
Przewoźnicy pasażerscy wykonali pracę eksploatacyjną na poziomie 170 mln pociągokilometrów. W porównaniu z 2018 r. wartość ta wzrosła o 4,6 mln pociągokilometrów (2,8%). Rośnie zatem efektywność wykorzystania taboru.
– Kolej stopniowo odbudowuje swój potencjał przewozowy, gdy idzie o ruch pasażerski. Szeroki program zmian obejmujący i infrastrukturę i tabor i działania pro klienckie – choć rzecz jasna można mieć wiele uwag do jego tempa w stosunku do oczekiwań społecznych – jednak postępuje. Świetne wyniki wielu spółek samorządowych pokazują jak cenne są to podmioty w kontekście odciążania zatkanych miast, ale i szczęśliwego zaprzestania dyskusji o ich ewentualnej likwidacji i centralizacji – zauważa Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.