Władze województwa dolnośląskiego oraz gmin zagłębia miedziowego podpisały dziś umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego.
Sygnatariuszami podpisanego dziś dokumentu byli przedstawiciele Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei oraz samorządowcy z Głogowa, Legnicy, Lubina i Polkowic, którzy będą również uczestniczyć w finansowaniu tego przedsięwzięcia.
Wyłoniona w przetargu firma Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. opracuje Studium, które następnie posłuży do dalszych prac planistyczno-projektowych, realizowanych już przez PKP PLK. Wartość podpisanej dziś umowy to ponad 2,1 miliona złotych.
Pod hasłem Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego kryje się budowa linii kolejowej w relacji Lubin – Polkowice – Głogów z jednoczesną rozbudową istniejącej linii nr 289 Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów. Linia kolejowa nr 289 została wprawdzie poddana kompleksowej modernizacji, jednak jej przepustowość jest w dalszym ciągu ograniczona ze względu na jednotorowy szlak. Taki stan rzeczy powoduje, że nawet niewielkie zakłócenia w kursowaniu pociągów rodzą szereg negatywnych skutków dla całego regionu. Docelowo realizowany projekt pozwoli na stworzenie pętli komunikacyjnej łączącej najważniejsze ośrodki miejskie w tej części regionu.
O potencjalnych wariantach tego, jak włączyć Polkowice w sieć pasażerskich przewozów kolejowych
pisaliśmy pod koniec grudnia zeszłego roku, tuż po ogłoszeniu przetargu na stworzenie wyżej wspomnianej dokumentacji.
– W ten sposób przywrócimy Polkowice na kolejową mapę Polski i zapewnimy sprawny transport dla okręgu przemysłowego, w którym mieszka około pół miliona ludzi. Kolej Aglomeracyjna Zagłębia miedziowego będzie jedną z najważniejszych inwestycji transportowych w najbliższym czasie – informuje Tymoteusz Myrda z zarządu Województwa Dolnośląskiego cytowany w komunikacie.
– To cywilizacyjny projekt, dzięki niemu zapewnimy istotę funkcjonowania kolei aglomeracyjnej. Jej główne zadania to codzienne dojazdy do pracy, szkoły, które musza być realizowane sprawnie i bez opóźnień. Dzięki budowie drugiej nitki torów między Legnicą i Lubinem znikną nam opóźnienia w kursowaniu pociągów które powstają nie z powodu problemów przewoźników tylko przez uboga infrastrukturę torową – dodaje Robert Raczyński, Prezydent Lubina.
– Rozwój gospodarczy Zagłębia Miedziowego determinują ambitne cele i ludzie, którzy je stawiają oraz konsekwentnie realizują. Dziś pragnę bardzo podziękować tym wszystkim ludziom, bo to dzięki ich pracy dziś się tu spotkaliśmy. Polkowice od dekad pozbawione są kolejowego połączenia pasażerskiego, podkreślić trzeba, że przez cały ten czas na linii Lubin – Polkowice odbywa się ruch towarowy. Wierzę, że nasze działania doprowadzą do rychłego przywrócenia ruchu pasażerskiego z Lubina do Polkowic i w przyszłości z Polkowic do Głogowa. Podpisanie dzisiejszej umowy to historyczne wydarzenie, które otwiera kolejny ważny etap rozwoju naszej małej Ojczyzny – Piotr Karwan, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.