Od listopada w Wielbarku ponownie zobaczyć można pociąg. Wykonawca prac na odcinku Ostrołęka – Chorzele korzysta bowiem z linii ze Szczytna, by dowozić materiały na plac budowy. Na razie nie ma mowy o powrocie połączeń pasażerskich.
O najnowszej historii komunikacji kolejowej w Wielbarku można by napisać książkę utrzymaną albo w konwencji pełnego intryg kryminału, albo skrzącej się absurdalnym humorem komedii. Remont nieużywanego przez lata torowiska ze Szczytna sfinansował zakład produkujący wyroby z drewna należący do koncernu Ikea. Dbająca o ekologię firma chciała bowiem otrzymywać dostawy i wysyłać w świat swoje produkty właśnie koleją. Sprawa okazała się jednak organizacyjnie zbyt trudna.
Dwie nieudane reaktywacje pasażerskie
Linię próbowano więc wykorzystać do obsługi połączeń pasażerskich. Zakład jest bowiem jednym z ważniejszych pracodawców regionu, w którym zatrudnienie znajdują mieszkańcy nawet dość odległych miejscowości. Uruchamianie pociągów zlecił Przewozom Regionalnym Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego. W ostatniej jednak chwili zdecydowano się na wykreślenie z rozkładu jazdy jednej z trzech założonych par kursów.
Oferta straciła więc rację bytu, bo zakład pracuje w systemie trzyzmianowym. Jak poradzono sobie z tym problemem? Nie dołożono trzeciej pary pociągów, ale zmieniono godziny odjazdów dwóch istniejących tak, że nie pasowały już pracującym na żadną ze zmian. Ostatecznie w czerwcu 2013 r., po zaledwie pięciu miesiącach od reaktywacji, przewozy zlikwidowano, by przywrócić je w 2016 r. na... kwartał.
Inwestycja obejmuje tylko mazowiecki odcinek linii
Trzy kolejne lata później północny fragment linii kolejowej nr 35 ponownie ożył, tym razem za sprawą pociągów towarowych. – Od listopada wykonawca modernizacji odcinka Ostrołęka – Chorzele wykorzystuje odcinek Szczytno – Wielbark – Chorzele do dowożenia materiałów na plac budowy – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że od 2002 r. do tej pory przewoźnicy nie byli zainteresowani uruchamianiem pociągów do Chorzel.
Inwestycja na mazowieckim odcinku linii warta jest 314,7 mln zł netto i jest realizowana przy wykorzystaniu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. PKP PLK zawarły umowę na realizację robót w lipcu tego roku. Mają one pozwolić na przywrócenie ruchu na tym zamkniętym odcinku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.