PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły dla ruchu 12-kilometrowy fragment linii nr 177 do Baborowa. Prywatna spółka znalazła tam bowiem nadawcę ładunków. Niewielka stacja jest więc obecnie jednym z ostatnich punktów na polskiej sieci kolejowej, w których odprawiane są płody rolne.
Sieć czynnych linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK powiększyła się przed tygodniem o dwunastokilometrowy odcinek linii nr 177 Pietrowice Wielkie – Baborów. Wcześniej przejezdność utrzymana była tylko na początkowym odcinku Racibórz – Pietrowice. Choć nadal niemożliwe jest prowadzenie komunikacji w pełnej relacji Racibórz – Głubczyce, ponowne otwarcie części trasy jest dużym ułatwieniem w obsłudze miejscowego nadawcy ładunków.
Z linii korzysta tylko Ecco Rail
– Linia kolejowa nr 177 na odcinku Pietrowice Wielkie – Baborów została otwarta dla ruchu 5 grudnia tego roku – potwierdza Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Prędkość maksymalna wynosi tam 30 km/h – dodaje. By wznowienie ruchu nawet z tak niewielką prędkością było możliwe, w tym roku przeprowadzono tam pewne prace remontowe.
– Obecnie jedynym przewoźnikiem, który zamawia rozkład jazdy na tym odcinku linii, jest firma Ecco Rail – wskazuje przedstawiciel PKP PLK. – W stacji Baborów następuje załadunek zboża, a transporty są kierowane głównie do portów – mówi. Baborów jest więc jednym z bardzo nielicznych już punktów nadawczych płodów rolnych, które na polskiej kolei stanowią znikomy procent przewożonych ładunków.
Trzy lata bez pociągów towarowych, 16 bez pasażerskich
Szlak do Baborowa został formalnie zamknięty w grudniu 2013 r. Ruch pasażerski na całym ciągu Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie ustał trzynaście lat wcześniej, w kwietniu 2000 r. Ostatni rozkład jazdy wprowadzony w maju 1999 r. zakładał aż osiem par pociągów kursujących pomiędzy Głubczycami a Raciborzem. Większość z nich kursowała codziennie, niemal wszystkie w relacji bezpośredniej do i z Racławic. Czas przejazdu 54-kilometrowej trasy wynosił ok. 1 godz. 20 min.
Od czasu zawieszenia ruchu pasażerskiego kilkukrotnie podejmowano starania o jego przywrócenie. Petycję do opolskiego marszałka kierował w tej sprawie m.in. Obywatelski Komitet Głubczyce (2008). Obecnie jednak szanse na wznowienie przewozów wydają się bardzo niewielkie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.