Województwo mazowieckie zgłosiło cztery projekty do programu Kolej Plus. Trzy z dotyczą odtworzenia ciągu kolejowego wzdłuż wschodniej części województwa. Czwartym jest odbudowa linii kolejowej do Konstancina-Jeziornej pod Warszawą.
Na terenie województwa mazowieckiego
zgłoszono do programu Kolej Plus dziewięć propozycji. Jak poinformowała "Rynek Kolejowy" Marta Milewska, rzecznik prasowy marszałka województwa mazowieckiego, samorząd województwa zgłosił do programu Kolej Plus cztery z nich:
- ciąg komunikacyjny Sokołów Podlaski – Siedlce – Warszawa (rewitalizacja linii kolejowej nr 55 na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce)
- ciąg komunikacyjny Sokołów Podlaski – Małkinia – Warszawa (odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia),
- ciąg komunikacyjny Ostrów Mazowiecka – Małkinia – Warszawa (rewitalizacja linii kolejowej nr 34 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia)
- ciąg komunikacyjny Konstancin Jeziorna – Warszawa (rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna wraz z ewentualną dobudową torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Aleje Jerozolimskie – Piaseczno).
Uwagę zwraca odbudowa kolei do Konstancina-Jeziornej. Ten
zgłaszany od wielu lat projekt znalazł się w podpisanym niedawno przez PKP Polskie Linie Kolejowe zleceniu na wykonanie studium wykonalności dla budowy dodatkowych torów aglomeracyjnych na trasie Warszawa - Piaseczno. Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.
Przywrócić ciąg kolejowy... zalany asfaltem
Z kolei trzy pierwsze projekty po realizacji pozwoliłby na odtworzenie ciągu linii kolejowych od Ostrowii (lub nawet Ostrołęki) wzdłuż wschodniej części województwa aż do Siedlec. Jednak odbudowa linii Sokołów Podlaski - Małkinia może się okazać bardzo kosztowna, ponieważ samorząd województwa w dużej części sam zbudował w miejscu zlikwidowanej linii drogę wojewódzką nr 627. Wkrótce przekonamy się, czy nie odcięło to możliwości reaktywacji kolei na zawsze. Co gorsza - jest to środkowy odcinek proponowanego ciągu.
Rewitalizację dwóch pozostałych odcinków przewiduje przyjęty już wiele lat temu Plan Transportowy województwa; nie było ich jednak nawet na liście rezerwowej Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. Jeszcze dziesięć lat temu pojawiły się plany likwidacji linii nr 55 Siedlce – Sokołów Podlaski; sprzeciwiły się jednak temu samorządy. Jednak już na uruchomienie połączeń pasażerskich determinacji (i pieniędzy) nie wystarczyło.
Mazowsze właściwie pewne swego?
Są jednak i dobre wiadomości. Jak wskazuje Marta Milewski, zgodnie z zasadami programu pierwszej kolejności dofinansowanie będzie mogło być udzielone dla projektów ujętych w załączniku nr 2 do Programu. To
inwestycje umieszczone na tej mapie, pokazanej podczas ogłaszania programu Kolej Plus dwa lata temu. Mazowsze zgłosiło do PLK te (i tylko te) inwestycje, które były w załączniku, więc właściwie może być pewne ich wyboru do realizacji.
- Na obecnym etapie (I etap), nie wnosimy uwag do przedmiotowego programu. Po I etapie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do II etapu i wtedy podejmowane będą dalsze ustalenia z PLK co do zakresu realizacji projektu, wysokości dofinansowania oraz treści umowy - informuje Marta Milewska.