NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Projekt odbudowy kolei do Łomży z europejskimi pieniędzmi dla Podlasia

| inf. pras., oprac. ms 28.06.2020 160

Projekt odbudowy kolei do Łomży z europejskimi pieniędzmi dla Podlasia
Pociąg specjalny "SM42 wokół Ostrołęki" na stacji w ŁomżyFot. Jan Pešula/wikipedia, CC0
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują projekt remontu linii kolejowej 49 ze Śniadowa do Łomży. Dzięki inwestycji po latach możliwy będzie powrót pociągów pasażerskich w kierunku Białegostoku i Warszawy. Przygotowanie projektu zostanie sfinansowane z RPO województwa podlaskiego.
– Możliwość powrotu pociągów pasażerskich do Łomży po ponad 30 latach, lepszy dostęp do kolei, wygodne podróże ze zmodernizowanych stacji i przystanków w kierunku Białegostoku i Warszawy – to podstawowe efekty planowanego remontu linii kolejowej ze Śniadowa do Łomży. 26 czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Marszałkiem Województwa Podlaskiego umowę o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 na wykonanie dokumentacji projektowej dla remontu tej trasy.

– Zarząd Województwa Podlaskiego przyznał ponad 4 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na przygotowanie dokumentacji projektowej, ponieważ linia kolejowa nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża jest bardzo istotna z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego naszego regionu. Podpisana dziś umowa z PKP Polskie Linie Kolejowe jest ważnym krokiem na drodze realizacji tej inwestycji – zaznaczył Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.

Wykonawca dokumentacji projektowej przygotuje także wniosek o dofinansowanie odbudowy kolei do Łomży ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2021 -2027. Dokumentacja projektowa będzie gotowa w II kwartale 2023 r. Realizację robót budowlanych planuje się w nowej perspektywie finansowej, choć nie znamy jeszcze jej finansowych ram.

100 lub 120 km/h do Łomży

Zgodnie z założeniami projektu, na całej 17-kilometrowej trasie planowana jest budowa nowych torów i rozjazdów oraz instalacja komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zakładana maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to 100 km/h, analizowany będzie także wariant dla prędkości 120 km/h. Przebudowana zostanie stacja w Łomży. Z myślą o potrzebach mieszkańców zaprojektowany zostanie specjalny multimodalny peron, obsługujący połączenia kolejowe i autobusowe.

Wykonawca dokumentacji przeanalizuje również rozszerzony wariant inwestycji - przebudowę układu torowego na stacji w Śniadowie w celu zapewnienia lepszych możliwości ruchu pociągów. Analizowana będzie budowa łącznicy kolejowej, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Łomży w kierunku Białegostoku, bez konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji w Śniadowie.

Inwestycja możliwa także z programu Kolej Plus

Realizacja inwestycji planowana jest w ramach środków RPO Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. W sytuacji dostępnych środków finansowych samorząd województwa będzie mógł rozważyć realizację robót w ramach programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku. Miasto Łomża zostało wskazane w Uchwale Rady Ministrów nr 151/2019 w sprawie ustanowienia programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku, jako miejscowość z populacją powyżej 10 tys. osób, która nie posiada dostępu do kolei pasażerskiej. Obecnie trwa nabór wniosków do programu, które mogą składać zainteresowane samorządy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5