Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej wróci do Łomży. PKP PLK ogłasza przetarg na projekt i prace budowlane

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
30-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej wróci do Łomży. PKP PLK ogłasza przetarg na projekt i prace budowlane
fot. Tomasz Łotowski/PKP PLKNastawnia w Łomży
Oczekiwany od ponad trzydziestu lat powrót kolejowych połączeń pasażerskich do Łomży jest coraz bliżej. Mieszkańcy czterech gmin zyskają dostęp do pociągów z nowych peronów. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na projekt i roboty budowlane, finansowane z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku.

To ważna informacja dla sześćdziesięciu tysięcy mieszkańców Łomży – w samym jej centrum powstaną dwa nowoczesne i wygodne perony. Do miasta znowu będą mogły wjeżdżać pociągi regionalne i dalekobieżne, aby zabierać podróżnych w stronę Warszawy i Białegostoku. PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt i wykonanie prac na odcinku Łapy – Śniadowo – Łomża, co umożliwi skrócenie czasu przejazdu i tym samym powrót połączeń. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują inwestycję we współpracy z samorządem Województwa Podlaskiego.

Na odcinku linii kolejowej o długości 77 km planowane jest m.in. odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo – Łapy linii kolejowej nr 36 wraz z odbudową dwóch stacji. Do realizacji wybrano wariant bez elektryfikacji, wskazany przez wnioskodawcę w studium planistyczno-prognostycznym.

Pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 godzinę i 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Wrócą wygodne podróże

Poza przebudową stacji w Łomży, nowe perony powstaną w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach. Będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności, wyposażone w wiaty, ławki, czytelne oznakowania i oświetlenie LED. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i jeszcze większą punktualność pociągów.



W ramach inwestycji na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża przebudowane zostaną odcinki torów i zabudowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki odbudowie około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Bezpieczniej i wygodniej będzie także na skrzyżowaniach dróg z torami – wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na tym odcinku zyskają sygnalizację świetlną.

Oferty w ogłoszonym przetargu można składać do 9 września. Rozpoczęcie prac przewiduje się na II kwartał przyszłego roku, a zakończenie ostatnich robót w 2029. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Program Kolej+ zaplanowano do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei – najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Po trzech latach pociągi przez Opole znów jadą po dwóch torach

Infrastruktura

Po trzech latach pociągi przez Opole znów jadą po dwóch torach

Michał Szymajda 17 stycznia 2024

Lepszy dostęp do kolei na Mazurach

Biznes

Lepszy dostęp do kolei na Mazurach

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 05 września 2023

Spore problemy z ruchem pociągów w Warszawie [aktualizacja]

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Michał Szymajda 25 lipca 2022

Zobacz również:

Po trzech latach pociągi przez Opole znów jadą po dwóch torach

Infrastruktura

Po trzech latach pociągi przez Opole znów jadą po dwóch torach

Michał Szymajda 17 stycznia 2024

Lepszy dostęp do kolei na Mazurach

Biznes

Lepszy dostęp do kolei na Mazurach

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 05 września 2023

Spore problemy z ruchem pociągów w Warszawie [aktualizacja]

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Michał Szymajda 25 lipca 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5