Zarządca infrastruktury podpisał umowę na zaprojektowanie odtworzenia zlikwidowanej linii 198 do przystanku Pyskowice Miasto. Inwestycja wchodząca w skład programu „Kolej Plus” zapewni mieszkańcom Pyskowic poprawę dostępu do kolei. Po zakończeniu inwestycji przewidziano uruchomienie bezpośrednich pociągów do Katowic i Gliwic.
Wykonawcą zostało konsorcjum bytomskiego Elkolu i warszawskiego Metroprojektu. Firmy te zaproponowały najniższą cenę, która była jedynym kryterium punktacji. Odrzucono oferty Databout, TPF oraz konsorcjum Mosty Katowice – Arcadis. O zamówienie ubiegały się jeszcze IDOM oraz BBF. Podawana przez PKP PLK wartość zamówienia to niespełna 5 mln zł netto.
2 lata na projektowanie, 3 na budowę
Zamówienie obejmuje budowę 3 kilometrów jednotorowej zelektryfikowanej linii kolejowej. W większości będzie ona przebiegała śladem zlikwidowanej linii 198, ale z korektami – nieco inne będzie miejsce odgałęzienia od linii 132 za stacją Pyskowice (posterunek odgałęźny Paczynka).
Jak pisaliśmy już na początku roku, prędkość maksymalna ma wynosić 80 km/h, a największa dopuszczalna długość składu – 200 m. Dojście na przystanek Pyskowice Miasto będzie odbywało się od ul. Szpitalnej. Zakres inwestycji obejmie też linię 132 między km 39,600 a 42,600 (stację Pyskowice i przylegające do niej odcinki). Przy peronach w Pyskowicach Mieście i Pyskowicach powstaną samochodowe i rowerowe parkingi „Parkuj i Jedź”.
Prace projektowe mają potrwać do końca 2026 r. Budowa ma zostać ukończona nie później, niż w 2029 r. – wynika to z zasad programu „Kolej Plus”, wspólnego dla wszystkich jego zadań. Łączna wartość całego zadania – wraz z pracami budowlanymi – będzie wynosiła, jak przewiduje inwestor, 94 mln zł.
Duże nadzieje mieszkańców
Po oddaniu nowej linii do użytku mieszkańcy Pyskowic mają otrzymać bezpośrednie połączenia do Katowic przez Gliwice – podawany dziś przez PKP PLK szacunkowy czas przejazdu to ok. 45 minut. Warto jednak pamiętać, że w pierwszym okresie funkcjonowania nowej linii pociągi mogą kursować wolniej z powodu planowanych dużych inwestycji m. in.
na odcinku Gliwice – Katowice.
Pyskowice liczą ok. 16 tysięcy mieszkańców. Główna stacja kolejowa, położona na linii 132, leży daleko od centrum miasta. Odbudowana linia 198 pozwoli tymczasem dojechać pociągiem w pobliże pyskowickiego rynku, starówki, szpitala oraz niektórych zakładów przemysłowych. Z badań przeprowadzonych kilka lat temu przez władze miasta wynika, że ponad 70% mieszkańców zrezygnowałoby z jazdy samochodem na rzecz pociągów bezpośrednich z Pyskowic Miasta przynajmniej do Gliwic. Wniosek do programu Kolej Plus o odbudowę linii 198 poparły także władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zapewniając pieniądze na wkład własny.