Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Jaka będzie przyszłość kolei w Świnoujściu?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
07-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Jaka będzie przyszłość kolei w Świnoujściu?
fot.
Świnoujście posiada dwa systemy kolejowe. Ten niemiecki w 2028 roku będzie miał już dwie dekady, odkąd pociągi z niemieckiej części wyspy Uznam na nowo dojeżdżają do tego miasta. Jednocześnie w ostatnich latach wiele zmieniło się także na świnoujskim odcinku zarządzanym przez PKP PLK.

Blisko 40-tysięczne Świnoujście jest nietypowym miastem, bo z dwoma systemami kolejowymi – polskim i niemieckim. Każdy z nich prowadzi w różny sposób w głąb każdego z krajów. Każdy też służy na co dzień mieszkańcom i turystom przemieszczającym się na polsko-niemieckim pograniczu.

Nie każdy wie, że polsko brzmiąca nazwa stacji Świnoujście Centrum nie ma nic wspólnego z krajową siecią kolejową. Półtorakilometrowy odcinek od niemieckiej stacji Ahlbeck Grenze do ulicy 11 Listopada w Świnoujściu wybudowała w 2008 roku spółka Usedomer Bäderbahn (UBB), która też prowadzi przewozy pasażerskie.

Rozmowy o przyszłości kolei w Świnoujściu/Swinemünde

20 września minie już 16 lat, odkąd połączenie transgraniczne ruszyło. Ma ono charakter zarówno turystyczny, jak i stricte komunikacyjny. Z jednej strony pozwala na podróż wzdłuż niemieckiej części wyspy Uznam. Z drugiej strony umożliwia dojazd części mieszkańców Świnoujścia do pracy po drugiej stronie granicy.

Pytamy, jak aktualnie układają się wzajemne relacje. Tutejszy magistrat podkreśla, że ważną sprawą było spotkanie nowej prezydentki miasta Joanny Agatowskiej z Dörte Basler. To z kolei nowa dyrektorka zarządzająca Usedomer Bäderbahn (UBB).

– Celem spotkania było zapoznanie się i rozmowa o wspólnych celach związanych z komunikacją publiczną pomiędzy polską i niemiecką częścią wyspy Uznam. Od 2008 roku sprawnie działa szlak kolejowy pomiędzy Niemcami a Polską – informuje Jarosław Jaz z Urzędu Miasta Świnoujście.

Podobne wypowiadają się przedstawiciele niemieckiego przewoźnika. – Pierwsze spotkanie zapoznawcze stanowi dobrą podstawę do udanej współpracy w dziedzinie mobilności na polsko-niemieckiej wyspie Uznam. Rozmowy będą kontynuowane i intensyfikowane w nadchodzących miesiącach – przekazało biuro regionalne Deutsche Bahn w Berlinie.

Wspólna oferta taryfowa dla rozwoju transportu

Obecne deklaracje to dobry prognostyk. W przeszłości mieliśmy do czynienia z tarciami na linii Świnoujście - UBB. Chodziło o autobusy UBB, które straż miejska zatrzymywała po przekroczeniu polskiej granicy. W 2017 roku sprawa trafiła na wokandę. Sąd w Szczecinie uznał wtedy, że Świnoujście miało prawo zamknąć dla autobusów UBB swoje przystanki. Teraz ta współpraca wygląda już zdecydowanie inaczej.

Powstaje więc pytanie, czy powinno zostać wprowadzone honorowanie biletów lub specjalna oferta na wspólne przejazdy autobusami i pociągami na terenie miasta? Chodzi zarówno o kolej polską, jak i niemiecką. Na to pytanie świnoujski magistrat nie odpowiada.

Biuro regionalne Deutsche Bahn w Berlinie mówi więcej. Zaznacza, że oferty transportu publicznego po obu stronach wyspy Uznam powinny stać się bardziej dostępne dla gości posługujących się innymi językami. – Byłaby to ogromna zaleta i pierwszy krok na naszej wspólnej drodze. Drugim krokiem powinny być wspólne oferty taryfowe – czytamy w odpowiedzi.

Jednocześnie strona niemiecka wymienia projekt karty UsedomCard, która mogłaby mieć także wymiar transportowy. – Może uda nam się spojrzeć trochę szerzej i stworzyć prawdziwą polsko-niemiecką Kartę Usedom. Przyniosłoby to korzyści turystyczne całemu regionowi.

Współpraca z PKP PLK po polskiej stronie


Urząd Miasta Świnoujście zaznacza, że przez ostatnie lata PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły wiele inwestycji dotyczących infrastruktury kolejowej. Tamtejszy magistrat wylicza, że są to m.in. zmodernizowane perony na stacji Świnoujście oraz przystanki Świnoujście Warszów i Świnoujście Przytór. Przy tym warto wspomnieć, że modernizacji poddano blisko 9 km trasy wraz z siecią trakcyjną oraz 10 przejazdami drogowo-kolejowymi.

– W okolicy dworca kolejowego wybudowaliśmy węzeł przesiadkowy a także parking "Parkuj i Jedź". Na nim przez 16 godzin można zaparkować [samochód] bezpłatnie, a kierowcy przysługuje bilet na darmowe przejazdy komunikacją miejską w czasie parkowania dla maksymalnie 5 osób podróżujących wspólnie – tłumaczy Jarosław Jaz.

Przedstawiciel UMŚ zwraca także uwagę na odnawiany przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego tabor, którym pasażerowie mogą dotrzeć do miasta. Podkreśla, że “docierają tutaj już składy pasażerskie Intercity, Polregio a także Kolei Dolnośląskich”. Być może za jakiś czas dojadą tutaj pociągi spółki samorządu województwa. Bowiem do końca bieżącego roku mają zapaść ostateczne decyzje dotyczące przyszłości przewozów kolejowych w regionie. W grze jest powołanie własnej spółki, być może we współpracy z Polregio a także utrzymanie obecnego stanu rzeczy.

Warto wspomnieć, że w tym roku Koleje Dolnośląskie ponownie uruchomiły wakacyjne połączenie na trasie Wrocław – Świnoujście. Pociąg KD Premium Nadmorski kursował w weekendy do 1 września.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

1,3 mld na nowe pociągi dla Małopolski. Umowa na 25 ezt podpisana

Tabor i technika

1,3 mld na nowe pociągi dla Małopolski. Umowa na 25 ezt podpisana

Daniel Siwak 09 września 2024

Łódź: Pomoc prawna dla mieszkańców zawalonej kamienicy

Prawo i polityka

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Pasażer

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Szymajda Michał 23 września 2016

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Biznes

Świnoujście: Niemcy zbudują nowy dworzec?

Biznes

Świnoujście: Niemcy zbudują nowy dworzec?

Głos Szczeciński 03 września 2012

Zobacz również:

1,3 mld na nowe pociągi dla Małopolski. Umowa na 25 ezt podpisana

Tabor i technika

1,3 mld na nowe pociągi dla Małopolski. Umowa na 25 ezt podpisana

Daniel Siwak 09 września 2024

Łódź: Pomoc prawna dla mieszkańców zawalonej kamienicy

Prawo i polityka

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Pasażer

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Szymajda Michał 23 września 2016

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Biznes

Świnoujście: Niemcy zbudują nowy dworzec?

Biznes

Świnoujście: Niemcy zbudują nowy dworzec?

Głos Szczeciński 03 września 2012

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5