Świnoujście posiada dwa systemy kolejowe. Ten niemiecki w 2028 roku będzie miał już dwie dekady, odkąd pociągi z niemieckiej części wyspy Uznam na nowo dojeżdżają do tego miasta. Jednocześnie w ostatnich latach wiele zmieniło się także na świnoujskim odcinku zarządzanym przez PKP PLK.
Blisko 40-tysięczne Świnoujście jest nietypowym miastem, bo z dwoma systemami kolejowymi – polskim i niemieckim. Każdy z nich prowadzi w różny sposób w głąb każdego z krajów. Każdy też służy na co dzień mieszkańcom i turystom przemieszczającym się na polsko-niemieckim pograniczu.
Nie każdy wie, że polsko brzmiąca nazwa stacji Świnoujście Centrum nie ma nic wspólnego z krajową siecią kolejową. Półtorakilometrowy odcinek od niemieckiej stacji Ahlbeck Grenze do ulicy 11 Listopada w Świnoujściu wybudowała w 2008 roku spółka Usedomer Bäderbahn (UBB), która też prowadzi przewozy pasażerskie.
Rozmowy o przyszłości kolei w Świnoujściu/Swinemünde 20 września minie już 16 lat, odkąd połączenie transgraniczne ruszyło.
Ma ono charakter zarówno turystyczny, jak i stricte komunikacyjny. Z jednej strony pozwala na podróż wzdłuż niemieckiej części wyspy Uznam. Z drugiej strony umożliwia dojazd części mieszkańców Świnoujścia do pracy po drugiej stronie granicy.
Pytamy, jak aktualnie układają się wzajemne relacje. Tutejszy magistrat podkreśla, że ważną sprawą było spotkanie nowej prezydentki miasta Joanny Agatowskiej z Dörte Basler. To z kolei nowa dyrektorka zarządzająca Usedomer Bäderbahn (UBB).
– Celem spotkania było zapoznanie się i rozmowa o wspólnych celach związanych z komunikacją publiczną pomiędzy polską i niemiecką częścią wyspy Uznam. Od 2008 roku sprawnie działa szlak kolejowy pomiędzy Niemcami a Polską – informuje Jarosław Jaz z Urzędu Miasta Świnoujście.
Podobne wypowiadają się przedstawiciele niemieckiego przewoźnika. – Pierwsze spotkanie zapoznawcze stanowi dobrą podstawę do udanej współpracy w dziedzinie mobilności na polsko-niemieckiej wyspie Uznam. Rozmowy będą kontynuowane i intensyfikowane w nadchodzących miesiącach – przekazało biuro regionalne Deutsche Bahn w Berlinie.
Wspólna oferta taryfowa dla rozwoju transportu Obecne deklaracje to dobry prognostyk. W przeszłości mieliśmy do czynienia z tarciami na linii Świnoujście - UBB. Chodziło o
autobusy UBB, które straż miejska zatrzymywała po przekroczeniu polskiej granicy. W 2017 roku sprawa trafiła na wokandę. Sąd w Szczecinie uznał wtedy, że
Świnoujście miało prawo zamknąć dla autobusów UBB swoje przystanki. Teraz ta współpraca wygląda już zdecydowanie inaczej.
Powstaje więc pytanie, czy powinno zostać wprowadzone honorowanie biletów lub specjalna oferta na wspólne przejazdy autobusami i pociągami na terenie miasta? Chodzi zarówno o kolej polską, jak i niemiecką. Na to pytanie świnoujski magistrat nie odpowiada.
Biuro regionalne Deutsche Bahn w Berlinie mówi więcej. Zaznacza, że oferty transportu publicznego po obu stronach wyspy Uznam powinny stać się bardziej dostępne dla gości posługujących się innymi językami. – Byłaby to ogromna zaleta i pierwszy krok na naszej wspólnej drodze. Drugim krokiem powinny być wspólne oferty taryfowe – czytamy w odpowiedzi.
Jednocześnie strona niemiecka wymienia projekt karty UsedomCard, która mogłaby mieć także wymiar transportowy. – Może uda nam się spojrzeć trochę szerzej i stworzyć prawdziwą polsko-niemiecką Kartę Usedom. Przyniosłoby to korzyści turystyczne całemu regionowi.
Współpraca z PKP PLK po polskiej stronie Urząd Miasta Świnoujście zaznacza, że przez ostatnie lata PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły wiele inwestycji dotyczących infrastruktury kolejowej. Tamtejszy magistrat wylicza, że są to m.in. zmodernizowane perony na stacji Świnoujście oraz przystanki Świnoujście Warszów i Świnoujście Przytór. Przy tym warto wspomnieć, że modernizacji poddano blisko 9 km trasy wraz z siecią trakcyjną oraz 10 przejazdami drogowo-kolejowymi.
– W okolicy
dworca kolejowego wybudowaliśmy węzeł przesiadkowy a także parking "Parkuj i Jedź". Na nim przez 16 godzin można zaparkować [samochód] bezpłatnie, a kierowcy przysługuje bilet na darmowe przejazdy komunikacją miejską w czasie parkowania dla maksymalnie 5 osób podróżujących wspólnie – tłumaczy Jarosław Jaz.
Przedstawiciel UMŚ zwraca także uwagę na odnawiany przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego tabor, którym pasażerowie mogą dotrzeć do miasta. Podkreśla, że “docierają tutaj już składy pasażerskie Intercity, Polregio a także Kolei Dolnośląskich”. Być może za jakiś czas dojadą tutaj pociągi spółki samorządu województwa. Bowiem do końca bieżącego roku mają zapaść ostateczne decyzje dotyczące przyszłości przewozów kolejowych w regionie. W grze jest powołanie własnej spółki, być może we współpracy z Polregio a także utrzymanie obecnego stanu rzeczy.
Warto wspomnieć, że w tym roku
Koleje Dolnośląskie ponownie uruchomiły wakacyjne połączenie na trasie Wrocław – Świnoujście. Pociąg KD Premium Nadmorski kursował w weekendy do 1 września.