Z okazji Święta Kolejarza Koleje Mazowieckie przedstawiły "od kuchni" pracę kolejarzy Kolei Mazowieckich w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów.
Koleje Mazowieckie posiadają cztery sekcje: Warszawa Grochów, Warszawa Ochota, Tłuszcz i Sochaczew. Nad każdą czuwa jej naczelnik. Sekcja pracuje całą dobę – nigdy nie śpi. Na brak pracy nie można tutaj narzekać. Przeglądy i naprawy trwają 24 godziny na dobę przez cały rok.
– Musimy mieć świadomość tego, że osoby z zaplecza technicznego są bardzo ważne. Na co dzień ich nie widać, ale efekt ich codziennej pracy to prawie 800 pociągów uruchamianych w ciągu doby. Na tych ludziach spoczywa ogromna odpowiedzialność. To od słuchu rewidenta, czy od sprawnego oka mechanika zależy bezpieczeństwo podróżnych. Święto Kolejarza to dobra okazja, aby dokładniej przyjrzeć się ich pracy – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Wykonywane w sekcji napraw czynności to praca zespołowa wielu osób z rożnych brygad, które muszą połączyć swoje działania, aby pociąg mógł wyjechać. Należą do nich: rewidenci, zwrotniczy, manewrowi, pracownicy utrzymania, mistrzowie nadzorujący, dyżurni ruchu, ustawiacze, brygadziści oraz dyspozytorzy.
Cykl przeglądowo-naprawczy pojazdu składa się z 5 poziomów utrzymania, tj. P1, P2, P3, P4, P5. Czynności przeglądowe wykonywane w poszczególnych poziomach są zawarte w Dokumentacji Systemu Utrzymania (DSU), a ich zakres uzależniony jest od zabudowanych w pojeździe podzespołów oraz jego wyposażenia. DSU oparte jest na Dokumentacji Techniczno-Ruchowej (DTR) podzespołów zabudowanych w pojeździe, zgodnie z wymaganiami producenta.
Z blisko 800 pociągów w dobie z Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów wyrusza około 100. Łącznie jest tu utrzymywanych 127 sztuk taboru – 11 rożnych typów. Każdy z tych pojazdów ma swoje DSU, które określa interwały przeglądowe. W sekcji odbywają się przeglądy poziomu utrzymania P1,P2 oraz P3.
A oprócz tego wiele innych prac zapewniających sprawność pojazdu. Pracownik obsługujący pojazd musi posiadać wiedzę dotyczącą wszystkich tych czynności, a w związku z tym musi posiadać wysokie kwalifikacje. Sekcja Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów to miejsce, gdzie rozpoczyna się i kończy proces związany z eksploatacją pojazdów. W sekcji odbywa się szereg prac, których podróżny na co dzień nie widzi.
To jest swego rodzaju tajemnica zawodowa, ale dla ludzi, którzy wykonują te czynności, to ciężka codzienna praca – mówi Henryk Bakalarski, naczelnik Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów. Kolejarz to nie tylko maszynista, kierownik i konduktor. To także kasjerka, ustawiacz, manewrowy, pracownik warsztatu – to o wiele większa grupa ludzi pełniących swoją służbę na rzecz pasażerów, wykonujących odpowiedzialną pracę, której na co dzień nie widzimy, ale jej efekty codziennie odczuwamy.
W Ich Dniu – w Święto Kolejarza – ale też na co dzień, wsiadając do pociągu, pamiętajmy, że na jego uruchomienie ciężko pracowało grono Kolejarzy – piszą KM.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.