Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych, która jest operatorem kolei rogowskiej, otrzymała duże wsparcie finansowe z budżetu centralnego. Kancelaria premiera przyznała organizacji milion zł z przeznaczeniem na remont nieczynnego parowozu serii Px48. Ostatni raz pociąg parowy na trasie z Rogowa przez Rawę Mazowiecką do Białej Rawskiej uruchomiono 45 lat temu.
– Kiedy w czerwcu poprzedniego roku Pan Premier Mateusz Morawiecki odwiedził Rogów, urzekła go działająca tam kolejka wąskotorowa. Mamy tego efekt! 1 000 000 zł na modernizację kolejnej lokomotywy – napisał na swoim profilu na Facebooku Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz łódzki polityk Prawa i Sprawiedliwości (pis. oryg.). Wskazuje on też na dużą rolę wójta gminy Rogów Daniela Kołady, który miał zarazić szefa rady ministrów miłością do wąskotorówki.
FPKW była jedyną organizacją wnioskującą o środki
Informację o przyznaniu środków operatorowi dawnej Rogowskiej Kolei Dojazdowej działającej dziś pod nazwą Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała potwierdziła Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Przedstawiła jednak przebieg wydarzeń w o wiele bardziej formalny sposób. – Dotacja została udzielona na podstawie art. 11b ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych, korzystając z trybu pozakonkursowego, jako jedyna złożyła wniosek o dofinansowanie – poinformowało nas Centrum Informacyjne Rządu.
Skąd pochodzą przekazane FPKW pieniądze? – Zostały one przyznane Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z ogólnej rezerwy budżetowej – tłumaczą służby prasowe premiera. Mają one zostać przeznaczone na realizację przedsięwzięcia o nazwie „Para buch! – powrót historycznych pociągów parowych”.
Prawie pół wieku bez czynnego parowozu w Rogowie
Jak czytamy na stronach internetowych FPKW, w realizację przedsięwzięcia poza KPRM zaangażowane są także samorządy gminy Rogów i powiatu rawskiego. Przywrócony do ruchu ma zostać parowóz Px48-1911. Został on wyłączony z prowadzenia ruchu na Rogowskiej KD w 1976 r., a więc 45 lat temu. Od tamtej pory wszystkie pociągi na linii z Rogowa do Białej Rawskiej obsługiwane były wyłącznie trakcją spalinową.
Lokomotywa z 1955 r. ma bogatą i dość skomplikowaną historię. Na początku przydzielona została do lokomotywowni Warszawa Stalowa na kolei radzymińskiej. W 1959 r. trafiła do Nasielska, następnie znów do Warszawy, do Rogowa, ponownie do Warszawy i jeszcze raz do Rogowa. W 1973 r. znów przelokowano ją do Warszawy, a niedługo potem do Rogowa. W 1975 r. przekazano ją do Mławy, potem do Nasielska i z powrotem do Mławy. Już w latach 90. maszyna trafiła do lokomotywowni Karczmiska, potem jeszcze raz na krótko do Mławy, a od 1997 r. służyła w Rogowie jako pomnik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.