Dzięki inwestycjom prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe już niebawem z Katowic, Wrocławia czy Trójmiasta do stolicy Wielkopolski pociągiem będzie można dotrzeć szybciej niż samochodem. Po przebudowie peronów podróż będzie także bardziej komfortowa, modernizacja infrastruktury podwyższy też bezpieczeństwo.
Modernizacja sieci kolejowej pozwala na uzyskanie rekordowo krótkich czasów przejazdu. Poprawia się również komfort obsługi podróżnych. Perony zapewniają pełną dostępności dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Z Katowic do Poznania krócej o 1,5 godziny
Kluczowe prace rewitalizacyjne dla szybkiego połączenia województwa wielkopolskiego ze Śląskiem są prowadzone na linii Kalety – Kluczbork oraz na odcinku pomiędzy Kluczborkiem a Ostrzeszowem. Remont obu linii łączących Śląsk z Wielkopolską i dalej ze Szczecinem pozwoli na sprawniejszy transport towarów oraz szybszą podróż. Po zakończeniu obu projektów, które jest planowane na pierwszą połową 2015 roku, parametry techniczne na całym odcinku Kalety – Kluczbork – Ostrzeszów pozwolą na jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h, zaś pociągów towarowych 100 km/h.
Rewitalizacja ta jest częścią większego zadania polegającego na poprawie infrastruktury torowej na trasie Katowice – Poznań. Obejmuje ono również prace na odcinkach: Bytom Północ – Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebiń. Po zakończeniu wszystkich robót czas przejazdu pociągiem na tej trasie skróci się aż o 1,5 godziny - z 6 godzin do około 4 godzin i 30 minut.
Z Wrocławia do Poznania w niecałe 2 godziny
Przyspieszenie na kolei odczują również pasażerowie podróżujący z Wrocławia do Poznania. Obecnie trwają prace modernizacyjne na linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego. Kolejarze układają nowe tory oraz kompleksowo przebudowują stacje i przystanki. Ponadto, w ramach robót powstają nowe mosty i wiadukty, nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, a poziom bezpieczeństwa i płynności ruchu podwyższa się poprzez modernizację przejazdów kolejowo-drogowych.
Niebawem szybsza będzie także podróż z Czempinia do Poznania, gdzie trwa obecnie kompleksowa modernizacja torów wraz z wymianą sieci trakcyjnej, budową przejść podziemnych, wiaduktów i obiektów ochrony środowiska. Pociągi z Poznania w stronę Wrocławia na odcinkach Czempiń – Mosina oraz Luboń – Poznań kursują już po zmodernizowanych torach. W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oddano do eksploatacji 30 km toru, oraz sieć trakcyjną zawieszoną na nowych konstrukcjach. Zakończyła się także modernizacja przystanków osobowych w Iłowcu, Drużynie Poznańskiej oraz Poznaniu Dębcu.
Po zakończeniu prac na linii kolejowej E 59 pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się i zajmie nieco ponad 1,5 godz.
Szybsza kolej w aglomeracji poznańskiej
Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawniają także podróż w obrębie aglomeracji poznańskiej. Dzięki zakończonej niedawno modernizacji, na linii z Drzymałowa do Grodziska Wielkopolskiego pociągi mogą jeździć z prędkością do 100 km/h, a komfort pasażerom zapewniają nowoczesne perony bez barier architektonicznych.