Kwiecień 2022 roku był bardzo dobry dla polskiej kolei. Pociągi przywiozły prawie dwa razy więcej pasażerów, niż rok wcześniej, wracając do przewozów sprzed pandemii.
Jak podał Urząd Transportu Kolejowego, w kwietniu ponad 26,9 mln osób skorzystało z usług kolei, co oznacza, że w porównaniu do kwietnia 2021 r. na kolej powróciło 12,9 mln pasażerów (+92,6% rok do roku). Praca przewozowa osiągnęła poziom 1,8 mld pasażerokilometrów i była o niemal 1 mld pasażerokilometrów wyższa (117,2%) niż przed rokiem. Mniejszy wzrost odnotowano w wartościach pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 14,9 mln pociągokilometrów – o 0,8 mln pociągokilometrów więcej (5,4%). W kwietniu średnia odległość przejazdu pasażera wyniosła 67,6 km, co oznacza, że była o 7,7 km dłuższa (12,8%) w porównaniu z rokiem 2021.
Eksperci zwracają uwagę, że kolej wraca w ten sposób do wyników sprzed pandemii:
Intercity przewiozło dwa i pół razy więcej pasażerów
Jak podkreśla UTK, dla części przewoźników kwiecień zakończył się ponad dwukrotnym wzrost liczby pasażerów w porównaniu do ubiegłego roku. W przypadku PKP Intercity to aż o 162% pasażerów więcej, Kolei Wielkopolskich 123,3%, Kolei Małopolskich 106,2%, Kolei Śląskich 104,6%, a Kolei Dolnośląskich 104,3%.
Kwiecień 2022 r. w
porównaniu z rekordowym pod względem liczby przewiezionych pasażerów marcem tego roku okazał się nieznaczne słabszy. Ogółem przewoźnicy wykazali o 1,5 mln pasażerów mniej (-5,4 %), wykonali pracę przewozową o 51,1 mln pasażerokilometrów niższą (-2,7%), a pracę eksploatacyjną niższą o 1,2 mln pociągokilometrów (-7,4%) niż miesiąc wcześniej. Natomiast średnia odległość podróży okazała się być o 1,8 km dłuższa (2,8%) w porównaniu do marca tego roku.
Ogółem od początku 2022 r. z usług kolei skorzystało prawie 98 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 6,3 mld pasażerokilometrów, a pracę eksploatacyjną w wysokości 61 mln pociągokilometrów.
Wzrosty przewozów towarowych, nawet w PKP Cargo
W kwietniu koleją przewieziono 21,3 mln ton ładunków. W porównaniu do danych sprzed roku zanotowano wzrost o 1,4 mln ton (6,9%). Praca przewozowa osiągnęła 5,2 mld tonokilometrów, co oznaczało wzrost o 0,7 mld tonokilometrów (15,1%). Praca eksploatacyjna wzrosła o 0,5 mln pociagokilometrów (7,3%), osiągając 7,2 mln pociągokilometrów. Średnia odległość przewozu 1 tony towarów wyniosła 246 km i była dłuższa o 18 km. Udziały w rynku lekko zwiększyło PKP Cargo.
Większość przewoźników odnotowała w kwietniu spadki masy przewozów w stosunku do marca tego roku. Przełożyło się to na przewiezioną masę towarów mniejszą o 1,5 mln ton (-6,7%). Praca przewozowa była niższa o 0,2 mld tonokilometrów (-4,4%), natomiast praca eksploatacyjna o 0,5 mln pociągokilometrów (-6%).
Jak podsumowuje UTK, średnia odległość przewozu była za to dłuższa o 6 km. Po czterech miesiącach 2022 r. masa przewiezionych towarów wyniosła łącznie 83,5 mln ton. Praca przewozowa osiągnęła wartość 19,8 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna 27,9 mln pociągokilometrów. Średnia odległość przewozu za cztery miesiące wyniosła 237 km.