Rozpoczęły się prace budowlane na linii z Gostynia do Kąkolewa. Dzięki wymianie toru i budowie nowych peronów połączenia pasażerskie zostaną przywrócone po blisko 20 latach. Na inwestycję przeznaczono ok. 156 mln zł netto z rządowego programu Kolej+. Podróżni zyskają nowe możliwości w pierwszym kwartale 2029 r.
Na stacji Gostyń po przygotowaniu zaplecza budowy i zgromadzeniu tłucznia, szyn oraz podkładów wykonawca rozpoczął demontaż dotychczasowej infrastruktury. Prace między Gostyniem a Kąkolewem (linia 360) obejmą kompleksową wymianę infrastruktury na odcinku ponad 21 km. Na wzmocnionym podłożu zostanie zamontowany nowy tor. Łączone bezstykowo szyny zwiększą komfort podróży i ograniczą wpływ kolei na otoczenie, znacznie zmniejszając hałas generowany przez przejeżdżające pociągi. Przy modernizacji będą wykorzystane nowoczesne, specjalistyczne maszyny – m. in. podbijarki i oczyszczarki tłucznia, co pozwoli na szybkie i efektywne prowadzenie robót.
– Przy inwestowaniu publicznych pieniędzy chcemy osiągać widoczną poprawę systemu kolejowego. W przypadku trasy Gostyń – Kąkolewo, dzięki stosunkowo niewielkim nakładom, po wielu latach przywrócimy połączenia pasażerskie dla tysięcy mieszkańców, co zniweluje wykluczenie komunikacyjne w tej części Wielkopolski – powiedział prezes zarządu PKP PLK SA Piotr Wyborski.
Dla podróżnych będą dostępne wygodne przystanki w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Wyższe perony z antypoślizgową nawierzchnią ułatwią wsiadanie i wysiadanie do pociągów. Dojścia zostaną przystosowane także do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Na peronach pojawią się wiaty, ławki, jasne oświetlenie i czytelne informacje.
Dla sprawnych przejazdów pociągów zamontujemy na trasie nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczeństwo zwiększy remont 21 przejazdów kolejowo-drogowych, m. in. w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie, Garzynie i Kąkolewie.
Inwestycja umożliwi przywrócenie połączeń pasażerskich na linii, która od 2011 r. jest wykorzystywana wyłącznie w ruchu towarowym. Po zakończonych pracach pociągi spalinowe będą mogły pojechać jednotorową trasą z prędkością
120 km/h (pasażerskie) oraz 80 km/h (towarowe). Możliwe będą wygodne przejazdy do Leszna i dalej do Poznania.
Modernizację linii 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo w ramach „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus” prowadzi na zlecenie PKP PLK
Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o. o. Na inwestycję w formule „projektuj i buduj” przeznaczono ok. 156 mln zł netto. Inwestor przewiduje, że wszystkie prace zakończą się w pierwszym kwartale 2029 r. – wówczas mieszkańcy Gostynia i okolicznych miejscowości zyskają dogodny dostęp do kolei, która jest najbardziej ekologicznym i efektywnym środkiem transportu. Początkowo podawanym terminem był koniec roku 2028.
W Wielkopolsce rządowy program „Kolej Plus” obejmuje także rewitalizację trzech linii kolejowych (Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, ciąg komunikacyjny Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec), dla których zostały już podpisane umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Po analizie, wspólnie z samorządem województwa wielkopolskiego, PKP PLK podjęły decyzję o
odstąpieniu od planowanej wcześniej budowy linii Konin – Turek. Powodem był wzrost przewidywanych kosztów inwestycji oraz
brak poparcia projektu ze strony niektórych samorządów lokalnych i części mieszkańców.