Prezydent RP Andrzej Duda, w środę, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka podpisał nowelizację ustawy z 9 stycznia 2020 r. o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Choć otwarcie mówi się, że wiąże się ona z Kolej Plus, to w istocie nowelizacja w bardzo małym stopniu dotyczy programu.
Choć w komunikatach rządowych przebija informacja, że ustawa jest związana z programem Kolej Plus, to w istocie zawiera ona jedynie "rozwiązania wspierające realizację" programu. Sama ustawa wprowadzająca program Kolej Plus
została przyjęta dużo wcześniej.
Podpisana w Końskich nowelizacja ustawy zawiera szereg ważnych rozwiązań dla kolei, ale wykraczających daleko poza ideę przywracania połączeń.
Szeroko pisaliśmy o tym tutaj. Warto przypomnieć, że poprzedni sejm nie zdążył przyjąć przepisów przed końcem kadencji, w związku z czym
trzeba było procedować ją od nowa.
– Dzięki tej ustawie wiele miejsc odciętych komunikacyjnie w Polsce odzyska swoją świetność. Co najmniej 20 miast średniej wielkości otrzyma połączenia kolejowe – powiedział po złożeniu podpisu prezydent Andrzej Duda cytowany w komuikacie. Jednocześnie podziękował ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi i parlamentarzystom za przygotowanie Programu Kolej Plus i nowelizacji ustawy. – Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, a przede wszystkim dostępna dla mieszkańców naszego kraju, szczególnie mniejszych miast i miejscowości. Program Kolej Plus jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu i umożliwi ich rozwój – stwierdził Adamczyk.
Nowe przepisy mają m.in. sprawić, że:
- Możliwe będzie przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy.
- Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych. Będzie to możliwe pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury.
- Oczekiwanym efektem będzie przywrócenie ponownego eksploatowania infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lub po zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej.
- Wojewódzkie przewozy pasażerskie zostaną wsparte także za granicą województwa.
- Samorządy województw będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – przyczyni się to do poprawy komunikacji na terenach pozbawionych obecnie dogodnych połączeń kolejowych.
- Rozwiązanie przeznaczone jest przede wszystkim dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego (marszałków województw), którzy chcieliby realizować takie połączenia bez potrzeby osobnego zawierania porozumienia między województwami.
- Możliwe będzie przeznaczanie środków Funduszu Kolejowego na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zadań dotyczących zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Dodatkowo, możliwe będzie wykorzystanie środków niewykorzystanych przez województwa w danym roku budżetowym – na realizację zadań w latach następnych.
Oprócz tego zostaną wprowadzone zmiany dotyczące realizacji inwestycji kolejowych. Uproszczony zostanie system udzielania gwarancji finansowych umożliwiających rozpoczęcie procedur przetargowych, co ma usprawnić zaciąganie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA zobowiązań finansowych na zadania zaplanowane w Szczegółowym Planie Realizacji Krajowego Programu Kolejowego oraz wprowadzone zostaną nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych.