Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
Dodatkowe pieniądze na program Kolej Plus jeszcze nie zostały zatwierdzone, ale ma się to stać do końca czerwca. Na razie udało się zatwierdzić prawie całą listę podstawową projektów do realizacji.

Przypomnijmy, że według ubiegłorocznych zapowiedzi, właściwa kwalifikacja projektów i akceptacja listy przez Ministerstwo Infrastruktury oraz podpisywanie umów z samorządami na realizację projektów Kolej Plus miało zakończyć się w kwietniu 2022 roku. Ten proces jeszcze się nie zakończył. - Do Programu Kolej + zakwalifikowano łącznie  34 projektów. W ramach podstawowej alokacji dla 16 z 17 zakwalifikowanych projektów wnioskodawcy potwierdzili wolę dalszego procedowania - informuje "Rynek Kolejowy" Magdalena Janusz z zespołu prasowego PKP PLK.

Prawdopodobnie jedynym niepotwierdzonym projektem z budżetu podstawowego, przynajmniej według informacji przekazanych "Rynkowi Kolejowemu" przez samorządy, jest budowa nowej linii Konin-Turek.

Zwiększenie budżetu programu jeszcze nie zatwierdzone

W kwietniu tego roku "Rynek Kolejowy" jako pierwszy poinformował, że budżet programu Kolej+ zostanie zwiększony o kolejne 5,5 miliarda złotych. W dniu 20 kwietnia potwierdził to premier Morawiecki, prezentując listę zakwalifikowanych projektów - można ją znaleźć tutaj. Dzięki temu na listę podstawową wpisano kolejne 17 projektów. Jak już pisaliśmy, możliwa jest też realizacja innych inwestycji, które znalazły się na liście rezerwowej.

- Ku końcowi zmierzają prace nad przyjęciem stosowej ustawy zwiększającej budżet Programu - przepisy zostały już przyjęte przez Sejm i skierowane do Senatu. W efekcie tego PLK przygotowały już kolejne wystąpienia do wnioskodawców, które dotyczą kolejnych 17 projektów zakwalifikowanych do Programu z prośbą o potwierdzenie woli ich realizacji. Pozwoli to na szybkie podpisanie kolejnych umów - informuje Magdalena Janusz z PKP PLK.

Tak jest na przykład na Mazowszu, gdzie oprócz zgłoszonych przez lokalne samorządy projektów budowy nowych linii kolejowych do Przasnysza oraz do Kozienic, w kolejce na liście podstawowej w ramach dodatkowego budżetu programu czekają rewitalizacje linii kolejowych Sokołów Podlaski - Siedlce oraz Ostrów Mazowiecka – Małkinia. - Finansowanie projektu będzie możliwe po wejściu w życie zmian do ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, która formalnie zwiększy budżet Programu z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowa powiadomi samorząd województwa oddzielnym pismem o ostatecznym zakwalifikowaniu projektu do dofinansowania. Aktualnie trwają procedury związana z zabezpieczeniem wkładu własnego w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Mazowieckiego - poinformowała "Rynek Kolejowy" rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Marta Milewska dodając, że w przypadku linii do Sokołowa Podlaskiego omawiana jest też partycypacja lokalnych samorządów.

Posłowie za, teraz rząd


Stosowną nowelizację ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", który pozwoli zwiększyć budżet programu z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł posłowie przegłosowali w czwartek, 9 czerwca. Jak donosi Polska Agencja Prasowa, oprócz ustawy potrzebna jest jeszcze odpowiednia uchwała rządu. Według wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu ma ona zostać przyjęta do końca czerwca. 

- Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" zakłada też, że podwyższony zostanie kapitał zakładowy PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK). Nowe przepisy przewidują usprawnienie procesu wnoszenia przez Polskie Koleje Państwowe SA (PKP) do spółki PKP PLK składników majątkowych, które potrzebne są do prowadzenia działalności dotyczącej zarządzania infrastrukturą kolejową, czyli umożliwienie PKP SA przekazania PLK linii kolejowych znajdujących się na gruntach o uregulowanym stanie prawnym, ale wymagających przeprowadzenia podziałów nieruchomości - czytamy w sprawozdaniu z sejmu. Nowelizacja zakłada ponadto, że Minister Finansów będzie mógł przekazywać na rzecz PLK dodatkowe skarbowe papiery wartościowe.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5