Zarządca infrastruktury podpisał umowę na zaprojektowanie odtworzenia linii pasażerskiej do stacji Jastrzębie Zdrój. Prace projektowe mają trwać trzy lata. Drugi podpisany kontrakt dotyczy przystosowania linii 142 do przewozów pasażerskich Tychy – Katowice Ligota przez Katowice Murcki.
Reaktywacja przewozów pasażerskich do stacji Jastrzębie Zdrój – do której
przygotowania wielokrotnie już opisywaliśmy – to inwestycja symboliczna dla całego programu Kolej Plus. Jastrzębie Zdrój przez 22 lata było bowiem największym polskim miastem, którego mieszkańcy nie mogli korzystać z usług kolei.
Jastrzębie: W godzinę i 12 minut do Katowic
Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” będzie kosztowało 10,7 mln zł netto (13 161 000 zł brutto). Wykonawcą jest konsorcjum firmy Fonon i Wielobranżowej Pracowni Projektów Kolejowych z Żor.
Jak podaje PKP PLK, szacowany czas podróży między Katowicami a Jastrzębiem wyniesie ok. 72 minut. Zakres inwestycji obejmuje odbudowę dwóch jednotorowych, zelektryfikowanych odcinków linii 159: Jastrzębie Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Ich łączna długość to ok. 20 km. Pociągi mają kursować z prędkością do 120 km/h. Po drodze powstaną przystanki: Jastrzębie Zdrój Szkolna, Jastrzębie Zdrój Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia i Orzesze Zawada. Stacja Pawłowice Śląskie zostanie zmodernizowana – otrzyma m. in. perony przystosowane do obsługi osób o organicznej mobilności.
Prace projektowe mają zakończyć się w roku 2026, a budowlane – w 2029 r. Szacowana wartość całego zadania to 475 mln zł.
Murcki: Alternatywa dla linii 139
Jednocześnie zarządca infrastruktury podpisał umowę na zaprojektowanie
alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową 142. Wartość umowy z konsorcjum Mosty Katowice – Arcadis to 6,8 mln zł netto (8 352 930 zł brutto).
Na przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami linią 142 zyskają mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia. Przejazd nową trasą Tychy – Katowice ma trwać 29 minut. W Murckach zostanie rozbudowana stacja, co pozwoli na wyprzedzanie pociągów towarowych przez pasażerskie. Przewidziano też budowę trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami (2 wiaduktów kolejowych i 1 drogowego). Linia 142 to część kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, dziś wykorzystywana tylko w ruchu towarowym.
Dla tego zadania prace projektowe zaplanowano latach 2023-2025, a budowę – w latach 2026-2029. Cała inwestycja, wraz z pracami budowlanymi, ma kosztować ponad 142 mln zł.