Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Plus w Opolskiem. Samorządy liczą na pomoc ze środków centralnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-12-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Plus w Opolskiem. Samorządy liczą na pomoc ze środków centralnych
Fot. Przemek Król, SM42.pl
Zakończył się drugi etap naboru projektów do programu Kolej+. Z województwa opolskiego do programu zgłoszono tylko jeden projekt, który dotyczy rewitalizacji ciągu Racibórz – Głubczyce – Racławice. Lokalne samorządy nie zadeklarowały wsparcia projektu w zakresie środków własnych, ale mimo to opolski urząd marszałkowski zgłosił projekt do 2 etapu. Samorządowcy liczą na wsparcie finansowe z budżetu państwa, a studium planistyczne pokazało, że powrót kolei jest potrzebne.

Od początku trwania programu Kolej Plus było wiadomo, iż w województwie opolskim możliwe będzie zrealizowanie tylko jednego projektu. Dlaczego? Ponieważ samorządy zgłosiły do całej puli tylko ten jeden wniosek. Dotyczy on rewitalizacji dwóch linii kolejowych: 177 i 294. Może to pozwolić na przywrócenie połączeń na ciągu Racibórz – Głubczyce – Racławice. Liderem projektu jest województwo opolskie, a partycypują w nim jeszcze samorządy niższych szczebli.

Studium jest gotowe

Aby projekt zakwalifikował się do kolejnego etapu Kolei+, musiało zostać wykonane dla niego studium planistyczno-prognostyczne. W przypadku opolskiego projektu całkowity koszt tego dokumentu wyniósł ponad 1,159 miliona złotych o czym informuje nas Violetta Ruszczewska, rzeczniczka prasowa Samorządu Województwa Opolskiego. Województwu udało się uzyskać milion złotych z Funduszu Inwestycji Lokalnych na wykonanie studium. Reszta potrzebnej kwoty pochodziła od zaangażowanych w projekt samorządów.

– Wg zasad Programu Kolej+ samorządy miały zapewnić wkład własny - 15% środków na całą inwestycję. Województwo Opolskie od samego początku zadeklarowało gotowość finansowania projektu jedynie w zakresie finansowania połączeń kolejowych po zakończeniu zadania. Partnerzy także na wstępie zaznaczyli, zapoznając się ze wstępną wyceną zadania, brak możliwości pokrycia wkładu własnego ze środków budżetów samorządów i zgodnie stwierdzili, że konieczne jest pozyskanie środków zewnętrznych z przeznaczeniem na ten cel. Wsparcie w staraniach zadeklarowali od początku posłowie RP Michał Woś i Janusz Kowalski – dodaje rzeczniczka.

Ogromny koszt rewitalizacji linii

Ruszczewska mówi też, iż studium, które udało się wykonać, określiło koszt rewitalizacji tej linii na ponad 535 milionów złotych, a więc wkład własny, który musiałyby pokryć samorządy, wynosi ponad 80 milionów złotych. Taka kwota musiałaby być przeznaczona na to zadanie do 2028 roku, kiedy trzeba zakończyć realizację projektów w ramach Kolei Plus. W przeliczeniu każdy z samorządów zrzeszonych w koalicji, musiałby wyłożyć ponad 10 milionów złotych, a więc ogromną kwotę, szczególnie dla gmin.

Problemem znowu wkład własny

– Wytyczne Programu wymagały złożenia stosownych dokumentów finansowych, potwierdzających zabezpieczenie przez samorządy środków na wkład własny. Do 23 listopada br. nie uzyskano potwierdzenia ze szczebla centralnego o możliwości pozyskania środków zewnętrznych, stąd partnerzy złożyli deklarację o rezygnacji z dalszego udziału w projekcie artykułując, iż nie mogą złożyć zobowiązania finansowego, gdyż zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami udział w programie uzależniali tylko i wyłącznie od uzyskania wsparcia zewnętrznego na tę inwestycję. Złożenie deklaracji finansowej w tym momencie wiązałoby się zabezpieczeniem środków własnych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, co znacznie przekracza możliwości samorządów lokalnych, ale również byłoby przeznaczone na obce środki trwałe, kosztem realizacji ustawowych zadań własnych. Należy podkreślić, że to do zadań krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. należy budowa, modernizacja, rewitalizacja i utrzymanie linii kolejowych – mówi rzeczniczka.

Pociągi są potrzebne lecz czy wrócą?

Zdaniem rzeczniczki Ruszczewskiej wykonane studium jasno pokazało, iż powrót pociągów na zrewitalizowane linie 177 i 294 jest oczekiwany i potrzebny. Trzeba tu wspomnieć, że powiat głubczycki jest jedynym powiatem województwa opolskiego bez dostępu do kolei.

– W związku z powyższym mając na uwadze fakt, że projekt jest niezmiernie istotny dla społeczności województwa opolskiego, pomimo braku wymaganych deklaracji zapewnienia wkładu własnego oraz zawartej umowy partnerstwa, województwo opolskie w dniu 24 listopada br. w imieniu własnym i Partnerów złożyło dokumentację do II etapu naboru, z wnioskiem o jego realizację i zgodnie z zapowiedziami pokrycie wkładu własnego ze środków innych niż samorządowe, które mogłyby pochodzić np. z Krajowego Planu Odbudowy, programów krajowych, bądź w całości ze środków własnych PKP PLK – kończy Violetta Ruszczewska.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5