PKP PLK przekazało nam, że spółka nie ma na ten moment informacji odnośnie braku wkładu własnego, niezbędnego do realizacji opolskiego projektu w ramach programu Kolej Plus. Projekt miał pozwolić na rewitalizację ciągu Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie.
Od kilku miesięcy wiadome jest, iż opolskie samorządy, które były zainteresowane rewitalizacją linii kolejowych 294 i 177 w ramach programu Kolej Plus, nie mają środków, by pokryć wkład własny wymagany dla tej inwestycji. Mimo to województwo opolskie, będące liderem tego projektu, sfinansowało i złożyło do PKP PLK studium planistyczno-prognostyczne dla tego zadania. Wniosek znalazł się na liście projektów,
jakie mają zostać objęte dofinansowaniem i zostać zrealizowane w ramach Kolei Plus.Ciągle brak wkładu własnego
Jednakże sytuacja z wkładem własnym samorządów nie zmieniła się. Jak
mówiła nam kilka tygodni temu rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, Violetta Ruszczewska, samorządy nie mają środków, potrzebnych do tego, aby pokryć wkład własny, niezbędny do realizacji projektu w ramach rządowego programu.
– Zarządca Infrastruktury Kolejowej zgodnie z założeniami programu dysponuje przekazanym wstępnym studium planistyczno - prognostycznym i w zasadzie to od niego zależy dalsza jego realizacja. Należy zaznaczyć, że budowa/ modernizacja czy rewitalizacja linii kolejowych nie jest zadaniem własnym samorządów – mówiła nam rzeczniczka.
PKP PLK … nie ma oficjalnej informacji o braku finansowania
O całą sytuację zapytaliśmy więc PKP PLK.
– Na chwilę obecną PKP Polskie Linie Kolejowe nie posiadają oficjalnej informacji odnośnie braku zabezpieczenia wymaganego wkładu własnego przez Wnioskodawcę. Pytania o ocenę możliwości zawarcia umowy na realizację projektu należy kierować bezpośrednio do wnioskodawcy – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego. Projekt pn. Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294. Racibórz-Racławice Śląskie uzyskał pozytywną ocenę w ramach II etapu naboru – przekazała nam Magdalena Janus, z zespołu prasowego PKP PLK.
Brak wkładu samorządowego wiadomy od miesięcy
Taka sytuacja dziwi, ponieważ
już w grudniu rzeczniczka Ruszczewska mówiła nam, że samorząd województwa nie przekazał do PKP PLK umowy partnerstwa, ani też deklaracji o tym, iż poszczególne samorządy (województwo, a także gminy i powiaty), zabezpieczyły w swoich budżetach środki niezbędne do rewitalizacji linii 177 i 294.
PKP PLK zapytaliśmy także o ewentualną realizację tego projektu w ramach innych programów i środków, chociażby tak, jak miało to miejsce w przypadku rewitalizacji części linii 97. Projekt dotyczący tej linii nie znalazł się w gronie inwestycji zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania w ramach Kolei Plus, mimo to jednak będzie on realizowany dzięki innym środkom.
Mgliste perspektywy przed opolskim projektem
– W związku z zakwalifikowaniem projektu do dofinansowania w ramach Programu Kolej Plus nie przewiduje obecnie realizacji tego projektu w ramach innych programów inwestycyjnych. Ewentualne dalsze działania będą zależały od zawarcia bądź braku zawarcia ww. umowy – dodała Magdalena Janus z PKP PLK.
Opolski projekt znalazł się na liście zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku, lecz nie oznacza to jeszcze jego pewnej realizacji. Dlaczego? Ponieważ do powyższego dokumentu wpisano wszystkie projekty, które przeszły do kolejnej fazy programu Kolej Plus. Ich realizacja będzie zależeć przede wszystkim od kwestii finansowych.