Po rezygnacji z dwóch zgłoszonych do programu Kolej Plus projektów, województwo mazowieckie przystąpiło do przygotowywania realizacji dwóch pozostałych. Właśnie ogłoszono przetarg w tej sprawie.
Jak informowaliśmy niedawno, samorząd województwa mazowieckiego
wycofał dwa z czterech zgłoszonych przez siebie projektów z programu Kolej Plus: odbudowy linii Sokołów Podlaski – Małkinia oraz rewitalizacji linii Konstancin-Jeziorna – Nowa Iwiczna. Wyjaśnienia urzędu marszałkowskiego i wątpliwości społeczników w tej sprawie
można znaleźć tutaj.
Startują przetargi
Po rezygnacji z połowy projektów przez samorząd, ruszyły przygotowania do realizacji pozostałych dwóch. Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego ogłosiło w imieniu samorządu przetarg na opracowanie wymaganego przez PKP PLK Wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Zamówienie podzielono na dwie części – oddzielnie dla rewitalizacji linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce oraz dla rewitalizacji linii kolejowej Ostrów Mazowiecka – Małkinia.
Wykonawca wstępnego studium ma również przeprowadzić spotkania informacyjne z lokalnymi społecznościami tam, gdzie planowana jest realizacja projektu – w celu ograniczenia lub zapobieżenia konfliktom społecznym. Dokumenty mają powstać do 9 listopada. Nie podano szacunkowej wartości zamówienia, ale warto zauważyć, że w przypadku popieranego przez urząd marszałkowski projektu
budowy nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz oferty
kilkunastokrotnie przekroczyły budżet.
Przerwany ciąg komunikacyjny
Na marginesie warto dodać, że ogłoszone właśnie przetargi uwypuklają jeszcze jedną negatywną konsekwencję decyzji samorządu o rezygnacji z odbudowy linii Sokołów Podlaski – Małkinia. Odcinek ten leży bowiem dokładnie pomiędzy wybranymi do realizacji liniami Sokołów Podlaski – Siedlce i Ostrów Mazowiecka – Małkinia.
Rezygnacja z tego projektu przekreśla szansę na odtworzenie ciągu komunikacyjnego wzdłuż wschodniej granicy województwa: (Ostrołęka) – Ostrów Mazowiecka – Małkinia – Sokołów Podlaski – Siedlce (Łuków). Takie połączenie mogłoby być wykorzystywane nie tylko w przewozach pasażerskich, ale również przejazdach technicznych (podsyłanie składów, prace naprawcze) i przewozach towarowych.