Poznaliśmy oferty na zaprojektowanie oraz wykonanie właściwej rewitalizacji linii kolejowej biegnącej do Gostynia. To powiatowe miasto utraciło połączenia z niedalekim Lesznem w 2012 roku i ma je odzyskać dzięki programowi Kolej Plus. Jak na razie jednak proces ten się oddala, bowiem najtańsza oferta na projekt i prace budowlane przekracza budżet o ponad 30 mln złotych.
PKP PLK otworzyły właśnie oferty w
postępowaniu na zaprojektowanie oraz wykonanie właściwej rewitalizacji linii kolejowej 360, na odcinku Kąkolewo – Gostyń. Dzięki temu pociągi pasażerskie mają wrócić do niespełna 17-tysięcznego Gostynia i połączyć ten powiatowy ośrodek z Lesznem, a w konsekwencji również z Poznaniem.
Drogie oferty
Zarządca infrastruktury chce przeznaczyć na realizację jednego z pięciu wielkopolskich projektów w ramach programu Kolej Plus niecałe 139 mln złotych brutto. Jest to sporo mniejsza kwota niż ta zawarta w najtańszej z 11 ofert, jakie wpłynęły w całym postępowaniu, złożonej przez Track Tec Construction i opiewającej na około 170,465 mln złotych.
Ponadto realizacją prac zainteresowany jest także Strabag, wyceniający zadanie na niespełna 200 mln złotych brutto, konsorcjum firm Infra Silesia oraz Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki, które wyceniło prace na niecałe 207,582 mln złotych brutto, Alusta z ofertą na niecałe 227 mln złotych brutto oraz Porr, chcący zrewitalizować i zaprojektować linię za kwotę niespełna 231 mln złotych brutto.
Kolejne oferty zostały złożone przez konsorcjum firm LWZ oraz Infrakol (na kwotę niecałych 196 mln złotych brutto), konsorcjum firm SBM, z ofertą na poziomie 202,581 mln złotych brutto, Torpol (niecałe 193 mln złotych brutto), Budimex (niecałe 197 mln złotych brutto), Intop Warszawa (około 189,39 mln złotych brutto) oraz Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu (niecałe 183 mln złotych brutto).
Gostyń bez regularnych pociągów od 2012 roku
Inwestycja ma pozwolić na wznowienie regularnego ruchu pasażerskiego, zawieszonego stosunkowo niedawno, bo w 2012 roku. Ówcześnie trasę obsługiwały już Koleje Wielkopolskie. Projekt zakłada rewitalizację odcinka linii 360, od Kąkolewa do Gostynia (w Kąkolewie linia łączy się z inną trasą, a więc linią nr 14, i biegnie dalej w kierunku Leszna), dzięki czemu pociągi pasażerskie mają pojechać tym odcinkiem z prędkością 120 km/h. Szlak będzie jednotorowy, a linia nie będzie zelektryfikowana.
Na zrewitalizowanym szlaku zaplanowano 6 punktów obsługi podróżnych (Gostyń, Gostyń Zachód, Gola, Hersztupowo, Krzemieniewo oraz Garzyn. Wstępne studium oszacowało potencjał pasażerski tej linii na niewiele ponad 271 tysięcy pasażerów rocznie. Więcej o
zakresie prac tutaj.Połączenie ma rozwinąć aglomerację leszczyńską
Rewitalizacja połączenia Leszno – Gostyń powinna pozytywnie wpłynąć na rozwój subregionu leszczyńskiego, co wyraźnie
podkreślał na naszych łamach prezydent tego miasta, Łukasz Borowiak. Leszno jest bowiem naturalnym punktem ciążenia dla mieszkańców Gostynia, przyjeżdżających tu do pracy czy szkoły.