W Dzienniku Urzędowym UE jednocześnie ukazały się ogłoszenia o przetargach na zaprojektowanie dwóch inwestycji, wchodzących w skład programu „Kolej Plus” na Lubelszczyźnie. Ich przedmiotem jest wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy linii Lublin – Łęczna – Bogdanka oraz dla modernizacji i przedłużenia trasy Chełm – Włodawa. Otwarcie ofert ma nastąpić pod koniec czerwca.
Zadaniem wykonawców obu opracowań będzie przygotowanie projektów budowlanych, a w przypadku linii do Łęcznej i Bogdanki – także koncepcji programowo-przestrzennej. Termin składania ofert upływa odpowiednio: 26 i 27 czerwca. W obydwu przypadkach jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena. Podobnie jak w innych przetargach na inwestycje z programu „Kolej Plus”, PKP PLK zastrzegły sobie prawo zlecenia wykonawcy pełnienia nadzoru autorskiego w trakcie budowy (faza II).
Bogdanka i Łęczna: Nie tylko ruch pasażerski
Nowa linia do Łęcznej z Lublinem ma zaczynać się na obecnym przystanku końcowym Lublin Airport (położonym, wbrew nazwie, na terenie Świdnika). Jednotorowa, zelektryfikowana linia ma mieć długość ok. 25 km. Przewidziano 12 stacji i przystanków: Lublin Airport, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów i Bogdanka.
Po oddaniu linii do użytku dojazd z Bogdanki do Lublina ma trwać ok. 40 minut. Inaczej, niż w przypadku wielu inwestycji „Kolej Plus”, na linii mają odbywać się nie tylko przewozy pasażerskie, ale również towarowe. Obecnie do Bogdanki prowadzi tylko bocznica kopalni, odgałęziająca się od linii 7 w Jaszczowie i wykorzystywana tylko do przewozów towarowych.
Włodawa: Kolej dotrze bliżej miasta
Modernizacja 41-kilometrowej linii 81 Chełm – Włodawa i budowa nowego odcinka do stacji Włodawa Miasto o długości blisko 10 km ma kosztować o blisko jedną trzecią mniej (powyżej 500 mln zł). Nowy odcinek ma odgałęziać się w okolicach przystanku Okuninka Białe, by dotrzeć bliżej centrum Włodawy (obecna stacja końcowa nie leży nawet na terenie tego miasta). Inne planowane do modernizacji przystanki to: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór i Okuninka Białe.
Po przebudowie trasa pozostanie linią jednotorową i niezelektryfikowaną, jednak prędkość maksymalna zostanie podniesiona z obecnych najwyżej 40 km/h do 120 km/h. Pozwoli to uzyskać na odcinku Włodawa Miasto – Chełm czas przejazdu ok. 53 min.
W programie „Kolej Plus” województwo lubelskie zamierza realizować
pięć inwestycji. Pozostałe trzy to: linia
Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj (budowa nowej linii), Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek (modernizacja i dobudowa łącznicy) oraz elektryfikacja linii Łuków – Lublin.